Mestringskatten for ungdom
kognitiv atferdsterapi for ungdom med angst,terapeutmanual
Mestringskatten
- Format: Pocket
- Antall sider: 75
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- Serienavn: Mestringskatten
- EAN: 9788215017426
- Kom i salg: 17. juni 2011
- Utgivelsesår: 2011
- Bidragsyter: Arnberg, Kasper (for) ; Bjørk, Rune Flaaten (for) ; Hudson, Jennifer (for) ; Kendall, Philip C. (for) ; Khanna, Muniya (for) ; Neumer, Simon-Peter (for) ; Webb, Alicia (for)
- Utgave nr.: 3
- Emnekategori: Psykologi
399,-
Mestringskatten for ungdom (The C.A.T. Project) er et strukturert behandlingsprogram for ungdom med angst. Behandlingen er basert på kognitiv atferdsterapi. Behandlingen er evaluert i flere undersøkelser, og det er empirisk støtte for at behandlingsprogrammet er et lovende program for behandling av angstlidelser hos barn og ungdom.
Behandlingen går over 16 uker. De første 8 timene benyttes til psykoedukasjon, og de siste 8 timene er avsatt til eksponeringstrening. Behandlingen er strukturert, og det foreligger både en manual for terapeuter og en arbeidsbok som ungdommen bruker i timene.
Den norske versjonen av terapeutmanualen er utvidet og tilpasset norske forhold. Terapeutmanualen beskriver hvordan behandlingen kan tilpasses ulike tilstandsbilder. Deretter gjennomgås hver terapitime med en kort beskrivelse av formålet med timen, hva man søker å oppnå og hvilke oppgaver og aktiviteter barna skal gjøre sammen med terapeuten.
I arbeidsboken introduseres de ulike begrepene som skal læres, og hvordan det skal jobbes med stoffet, bl.a. i form av spill, historier og bilder. Innholdet er delt opp time for time på samme måte som i terapeutmanualen.
Behandlingen går over 16 uker. De første 8 timene benyttes til psykoedukasjon, og de siste 8 timene er avsatt til eksponeringstrening. Behandlingen er strukturert, og det foreligger både en manual for terapeuter og en arbeidsbok som ungdommen bruker i timene.
Den norske versjonen av terapeutmanualen er utvidet og tilpasset norske forhold. Terapeutmanualen beskriver hvordan behandlingen kan tilpasses ulike tilstandsbilder. Deretter gjennomgås hver terapitime med en kort beskrivelse av formålet med timen, hva man søker å oppnå og hvilke oppgaver og aktiviteter barna skal gjøre sammen med terapeuten.
I arbeidsboken introduseres de ulike begrepene som skal læres, og hvordan det skal jobbes med stoffet, bl.a. i form av spill, historier og bilder. Innholdet er delt opp time for time på samme måte som i terapeutmanualen.