Mestringskatten
(coping cat),terapeutmanual
Mestringskatten
- Format: Pocket
- Antall sider: 149
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- Serienavn: Mestringskatten
- EAN: 9788215008929
- Utgivelsesår: 2006
- Tittel på originalspråk: Cognitive-behavioral therapy for anxious children
- Bidragsyter: Kendall, Philip C. (for) ; Martinsen, Kristin D. (for) ; Neumer, Simon-Peter (for)
- Utgave nr.: 5
- Emnekategori: Psykologi
399,-
Coping Cat er et strukturert behandlingsprogram for barn og ungdom med angst som har vist seg å gi svært gode resultater. Behandlingen er basert på kognitiv atferdsterapi, og ble opprinnelig utviklet av Philip C. Kendall. I denne manualen for terapeuter gjennomgås alle 12 behandlingstimer time for time.
Behandlingen går over 12 uker. De første 6 timene benyttes til psykoedukasjon, og de siste 6 timene er avsatt til eksponeringstrening. Behandlingen er strukturert, og det foreligger både en manual for terapeuter og en arbeidsbok som barnet bruker i timene.
Den norske versjonen av terapeutmanualen er utvidet med tre kapitler om behandlingsforskning. Det beskrives hvordan behandlingen kan tilpasses ulike tilstandsbilder. Deretter gjennomgås hver terapitime med en kort beskrivelse av formålet med timen, hva man søker å oppnå og hvilke oppgaver og aktiviteter som barna skal gjøre sammen med terapeuten. Hver time / hvert kapittel avsluttes med tips fra erfarne terapeuter.
I arbeidsboken introduseres de ulike begrepene som skal læres, og hvordan det skal jobbes med stoffet bl.a. i form av spill, historier og bilder. Innholdet er delt opp time for time på samme måte som terapeutmanualen.
Behandlingen går over 12 uker. De første 6 timene benyttes til psykoedukasjon, og de siste 6 timene er avsatt til eksponeringstrening. Behandlingen er strukturert, og det foreligger både en manual for terapeuter og en arbeidsbok som barnet bruker i timene.
Den norske versjonen av terapeutmanualen er utvidet med tre kapitler om behandlingsforskning. Det beskrives hvordan behandlingen kan tilpasses ulike tilstandsbilder. Deretter gjennomgås hver terapitime med en kort beskrivelse av formålet med timen, hva man søker å oppnå og hvilke oppgaver og aktiviteter som barna skal gjøre sammen med terapeuten. Hver time / hvert kapittel avsluttes med tips fra erfarne terapeuter.
I arbeidsboken introduseres de ulike begrepene som skal læres, og hvordan det skal jobbes med stoffet bl.a. i form av spill, historier og bilder. Innholdet er delt opp time for time på samme måte som terapeutmanualen.