Nettbutikk for bedrifter og skoler

Færre endringer - mer utvilking

Pocket
Bokmål
Skoleledelse som virker
Færre endringer - mer utvilking
Færre endringer - mer utvilking
  • Forfatter: Viviane Robinson
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 142
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
  • Nivå: Voksen
  • Serienavn: Skoleledelse som virker
  • EAN: 9788202580360
  • Kom i salg: 13. feb. 2018
  • Utgivelsesår: 2018
  • Tittel på originalspråk: Reduce change to increase improvement
  • Bidragsyter: Robinson, Viviane (for) ; Guldahl, Synne Victoria (ove) ; Guldahl, Tone (ove) ; Mekki, Omar (ove)
  • Utgave nr.: 6
  • Emnekategori: Utdanningsadministrasjon og -organisering
Se flere produktegenskaper
339,-

Kjøp på nett

Færre endringer ¿ Mer utvikling handler om hvordan ledere skal lykkes med forbedringsarbeid i skolen. Forfatteren mener at stort press på flere områder ofte fører til overflatisk endringsarbeid der man ikke oppnår de resultatene man ønsker, heller ikke målet om bedret læringsutbytte for elevene.
I boken tar Robinson utgangspunkt i Argyris og Schön sitt teoretiske rammeverk om handlingsteorier. Hun argumenterer for at skoleledere må legge vekt på lærernes eksisterende handlingsteorier. Både eksisterende og ny handlingsteori må holdes opp mot hverandre og undersøkes i fellesskap med de som faktisk skal gjennomføre de endringene lederne ønsker seg. Boken tar for seg de fire fasene i prosessen man må gjennom ved forbedring av handlingsteorier: Bli enige om problemet som skal løses, undersøke handlingsteorien som ligger til grunn for dagens praksis, vurdere de relative fordelene med nåværende handlingsteori opp mot den som er ønsket, samt implementere og evaluere effekten av en ny felles handlingsteori.
Boken gir nøye anvisninger for hvordan man som leder kan vise vei i forbedringsarbeid ved å fungere som coach, detaljert illustrert gjennom praktiske eksempler. Målgruppen for boken er ledere i oppvekst- og utdanningssektoren på alle nivåer, lærere, leder- og lærerutdannere, samt alle andre med interesse for ledelse og utdanning.