Å lede med hodet og hjertet
lærdom, innsikt og handlinger
Skoleledelse som virker
- Format: Pocket
- Antall sider: 151
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- Serienavn: Skoleledelse som virker
- EAN: 9788202580353
- Kom i salg: 23. juli 2018
- Utgivelsesår: 2018
- Tittel på originalspråk: Reaching the heart of leadership
- Bidragsyter: Glaze, Avis (for) ; Goveia, Ingvill Christina (ove)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Utdanningsadministrasjon og -organisering
339,-
Denne boken er gjennomsyret av Avis Glaze sitt syn på lederskap og mennesker: Vi må lede ikke bare med hodet, men også med hjertet. Glaze oppfordrer skolene til å investere i mennesker og til å kvalitetsutvikle egen organisasjon. Dette er nødvendig for å gjennomføre de endringer som må til for å skape en inkluderende og likeverdig utdanning for alle, en utdanning som kvalifiserer elevene for fremtidens samfunns- og arbeidsliv.
Med utgangspunkt i egne erfaringer fra alle nivåer i utdanningssystemet gir Glaze verdifulle innspill til kvalitetsarbeid både på individ-, organisasjons- og systemnivå. Boken er lettlest og krydret med gode eksempler fra praksis. Eksemplene viser forfatterens genuine opptatthet av det moralske imperativ: Det er elevene vi er til for, og alt vi foretar oss i skolen, må ha elevenes beste i sentrum.
Boken egner seg godt for kvalitetsutvikling i egen organisasjon. Etter hvert av de syv kapitlene foreslår forfatter konkrete tiltak som kan danne grunnlag for å utarbeide en aksjonsplan på den enkelte skole. Boken kan også anbefales for studenter på lærer- og rektorutdanninger.
Med utgangspunkt i egne erfaringer fra alle nivåer i utdanningssystemet gir Glaze verdifulle innspill til kvalitetsarbeid både på individ-, organisasjons- og systemnivå. Boken er lettlest og krydret med gode eksempler fra praksis. Eksemplene viser forfatterens genuine opptatthet av det moralske imperativ: Det er elevene vi er til for, og alt vi foretar oss i skolen, må ha elevenes beste i sentrum.
Boken egner seg godt for kvalitetsutvikling i egen organisasjon. Etter hvert av de syv kapitlene foreslår forfatter konkrete tiltak som kan danne grunnlag for å utarbeide en aksjonsplan på den enkelte skole. Boken kan også anbefales for studenter på lærer- og rektorutdanninger.