Nettbutikk for bedrifter og skoler

Byens spor

Maj,roman

Pocket
Bokmål
Byens spor
Byens spor
Byens spor
  • Forfatter: Lars Saabye Christensen
  • Format: Pocket
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
  • Nivå: Voksen
  • Serienavn: Byens spor
  • Serienummer: 2
  • EAN: 9788202622619
  • Kom i salg: 27. mai 2019
  • Utgivelsesår: 2019
  • Bidragsyter: Christensen, Lars Saabye (for)
  • Utgave nr.: 4
  • Emnekategori: Moderne litteratur
Se flere produktegenskaper
Tilbudspris 209,- Ordinær pris 229,-

Format

Kjøp på nett

Byens spor - Maj av Lars Saabye Christensen er bind to i trilogien Byens spor.

Sentralt i Byens spor står Maj, hennes skjebne er tett vevd sammen med byen og gatene hun lever i: Men like mye med menneskene hun deler byen med, først og fremst barna, Jesper og Stine. Kvinnen i Røde Kors som utgjør Fagerborgs usynlige sosiale ryggrad. Jespers kamerat Jostein som går i slakterlære og er på vei inn i arbeidslivet, et liv også Maj må tre inn i. For ting begynner å haste:

Stine sover allerede på divanen innerst i spisestuen. Det er hennes rom, spisestuens hjørne. Snart sover Jesper også. Men Maj får ikke sove. Månen flytter seg fra vindu til vindu. Dagen gikk ikke opp likevel. Det er streker i regningen. Det er for mange tanker: Jesper, rekker han å lære seg det nye stykket før 17.mai? Og Stine, hvorfor har hun aldri noen venniner med seg hjem? Og denne Bjørn Stranger, slutter han aldri å gå fram og tilbake? Og nå har hun Margrethe å tenke på også, i tillegg til drakten på Steen & Strøm, hvitvasken og tiden, tiden som aldri strekker helt til. Det er disse tankene som holder henne våken. Og de munner ut i det som Maj aller helst ikke vil tenke på: Hun har ikke vært sammen med en mann siden Ewald. Skal hun leve resten av livet på samme vis?




.
Anmeldelser:
«Meget rørende og inntagende historiefortelling."
 
 Nordjyske
.
«Etterlatte notatbøker blir til stor litteratur.»
 
Berlinske

.

På sporet av det tapte Oslo

«En utgivelse, som ånder av kvalitet fra ende til annen (...) Legger grunnlaget til en praktfull trilogi.» 

 Politiken

.

Lars Saabye i sitt ess

«Én av Nordens aller største forfattere, en historieforteller av Guds nåde.»Information

.

Saabye på sitt beste 06.10.2017

«Lars Saabye Christensen skriver så du jevnt humrer, av og til ler høyt. Men den karakteristiske sårheten er sterkt nærværende både i og mellom linjene. Enda mer enn før.»
 
Ole Jacob Hoel, Adresseavisen

.

Gled deg til denne 07.10.2017

"[...] et portrett formulert med den poetiske melankoli som kjennetegner Saabye Christensen på sitt aller beste."

 
Cathrine Krøger, Dagbladet
.
«Men her viser Saabye Christensen også for alvor klo som forfatter. Både i disse referatene, men kanskje først og fremst i de meningsladede replikkvekslingene menneskene imellom, dirrer det en helt særegen språklig musikalitet fra en av våre fremste litterære impresjonister.»
 
Sindre Hovdenakk, VG
.
«En fortelling som når langt inn i hjerterøttene. Varme, sympati og evne til åleve med er kjennetegn for denne romanen som skildrer livet i Oslo rett etter andre verdenskrig.»
 
Emil Otto Syvertsen, Fædrelandsvennen

.

På sitt beste 06.10.2017

«Forfattaren greier å skape ein nerve i dette heilt vanlege, som gjer at det kjennest som djupt relevant å få vite kva enkefru Vik føler når ho blir invitert på restaurant av ein litt for ivrig enkemann. Slik opnar romanen opp for ei av dei edlaste sidene ved skjønnlitteraturen: nemleg vår evne til å leve oss inn i og føle med andre menneske. Alle har sitt å stri med, ikkje minst Jesper som eg er nokså sikker på å møte att i ei anna bok.

Det har hendt at eg under lesinga av tidlegare romanar av Lars Saabye Christensen har støytt mot ein type maniert og melankolsk tilnærming som trass i all eleganse har vore irriterande. Ikkje så denne gongen. Her er han på sitt beste. Måtte han bli verande her framover.»



.
«Her er han på sitt beste. Måtte han bli verande her framover.»
Marta Norheim, NRK
.
"Byens spor er på mange måter det leserne vil ha. (...) Kombinert med Lars Saabye Christensens helt særegne grep kan dette bli en gjenganger i «På nattbordet» i lang tid."
Bjørn Gabrielsen, Dagens Næringsliv
.
"Når ein blir dratt inn i kvardagslivet til personane og fengsla av gleder og sorger og små og store utfordringar, er det godt å vite at dette er første band i ein trilogi. Vi skal tilbake dit om ei stund."
Ingvild Bræin, Dag og Tid

.

På gjengrodde stier 16.10.2017

«At Saabye Christensen igjen legger en roman hit, gjør at vi føler oss hjemme; som om man hopper inn i fortsettelsen av ett, stort verk. Nå har Saabye Christensen skrevet så mye, og så variert, at det ikke er hele historien om hans forfatterskap. Men når han enda en gang skriver fra dette geografiske området i byen, i det hullet han har boret i så mange ganger, kommer også forventningene om at han virkelig har funnet gull.»
Kristian Hegertun, Vårt Land

.

Høstsang for Oslo 06.10.2017

«Det er et fint første bind, en roman av den typen som ikke roper høyt, men som bæres av fine personportretter og visdom forkledd som funklende gullkorn, og som igjen befester Lars Saabye Christensens stilling som Oslos fremste heimstaddikter.»
Gerd Elin Stava Sandve, Dagsavisen
.
«Men det er jo dette han vil vise oss: alle detaljene, blikkene og gestene, alt det sanselige og menneskelige som vi går glipp av i vår tid, med blikket klistret til en Iphone. Jeg tror ikke jeg tar helt feil hvis jeg sier at fansen, den gamle kjernen, kommer til å kose seg glugg med akkurat dette perspektivet.»
Mari Grydeland, Aftenposten

.

Literaturkritiker Frederik Wandrup anbefaler:

"Det er en begivenhet at Fagerborgs svar på Charles Dickens utgir første bind i en ny romanserie. Denne gangen er funnet av dagboka til for- tellerens mor, som jobbet i Røde Kors, utgangspunkt for intrigen. Full av engasjerende skikkelser og minnerike stemninger."

Arendals Tidende

.

Oslo Vest 05.01.2018

«Her er han virkelig på hjemmebane – så vel tematisk som språklig. Romanen er å regne som en byvandring med høyt litterært og historisk innhold.»

«Det er en friskhet, en frekkhet og en lekenhet hos Saabye Christensen som nesten savner sidestykke i moderne norsk skjønnlitteratur. Han kan til og med få standardfraser og klisjeaktige vendinger til å skinne bare ved å vri litt på ordstillingen eller sette det hele inn i nye sammenhenger.»
Jan-Erik Østlie, FriFagbevegelse.no
.
"Romanen er full av gode replikkvekslinger. Og språklige formuleringer som få – om noen i Norge – klarer å kopiere. Det er en friskhet, en frekkhet og en lekenhet hos Saabye Christensen som nesten savner sidestykke i moderne norsk skjønnlitteratur."
Jan-Erik Østlie, FriFagbevegelse.no