101 måter å lese leseleksa på
om lesing, lesebestillinger og tekstvalg
101-serien
- Format: Pocket
- Antall sider: 305
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Fagbokforlaget Akademisk
- Nivå: Voksen
- Serienavn: 101-serien
- EAN: 9788245012057
- Kom i salg: 16. feb. 2012
- Utgivelsesår: 2012
- Tittel på originalspråk: 101 måter å lese på
- Bidragsyter: Kverndokken, Kåre (for)
- Utgave nr.: 8
- Emnekategori: Språkopplæring: leseferdigheter, Undervisningsmetodikk og utdanningspolitikk
499,-
Det finnes mange måter å lese leseleksa på. Leselyst og leseglede er viktige stikkord i Kåre Kverndokkens tanker om god leseundervisning. De går som en rød tråd i boka, hvor leseren får innblikk i en rik og variert lesemetodikk. De 101 forskjellige lesemåtene som presenteres i boka, er utformet som konkrete og praktiske råd og opplegg. Samtidig er dette forankret i den aktuelle forskningen som ligger til grunn for metodikken, og boka bygger en bro mellom akademisk teori og klasserommets praksis. Kverndokken tar også opp spørsmålet om hva elevene bør lese, og diskuterer hvilke kriterier man kan legge til grunn ved valg av læreverk og litteratur i skolen. 101 måter å lese leseleksa på er en skattkiste for alle som skal jobbe med å utvikle elevers lesing på ulike trinn og i ulike fag i hele det 13-årige undervisningsløpet. Kåre Kverndokken er dosent i norskdidaktikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Gjennom sine populære norsklæreverk både lesebøker og språkbøker har han i en årrekke vært med på å prege norskfaget i skolen. Kverndokken driver flere videreutdanningskurs for lærere i lesing og skriving. «Stikk i strid med Kverndokkens påminnelser, oppfordrer jeg til å lese, ja nærmest pådytter jeg mine lærerkolleger denne boka!» - Guro Havrevold, Bedre skole «Kverndokken er en entusiastisk formidler fra leseforskningen som klarer noe av det vanskeligste: Å ta leseopplæringen inn i klasserommet med nye praksiser og grep for å styrke elevens forståelse.» - Sture Nome, Norsklæreren «Boka kan anbefales til foreldre som ønsker å anspore sine barn (og seg selv) til økt leseengasjement. De vil også kunne ha utbytte av mange av undervisningsoppleggene, som like gjerne kan gjennomføres hjemme, som samspill mellom foreldre og barn.» - Ståle Johnsen, Utdanning