101 grep for å aktivisere elever i matematikk
matematikkdidaktikk i teori og praksis
Pocket
Bokmål
101-serien
- Format: Pocket
- Antall sider: 373
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Fagbokforlaget Akademisk
- Nivå: Voksen
- Serienavn: 101-serien
- EAN: 9788245024524
- Kom i salg: 1. aug. 2019
- Utgivelsesår: 2019
- Tittel på originalspråk: 101 grep for å aktivisere elever i matematikk
- Bidragsyter: Karlsen, Lisbet (red) ; Klaveness, Elise (red) ; Kverndokken, Kåre (red)
- Utgave nr.: 2
- Emnekategori: Matematikk, Undervisningsmetodikk og utdanningspolitikk
499,-
Kan det være bra å regne feil? Hvordan kan man som lærer skape gode matematiske samtaler som fremmer elevenes læring? Hvordan kan man utvikle dybdelæring og en varig matematikkforståelse slik at elevene evner å se sammenhenger og bruke lærestoffet i nye kontekster? Dette er noen av de sentrale matematikkfaglige spørsmålene som tas opp i boka. Del I består av sju fagfellevurderte vitenskapelige artikler. Del II inneholder 101 metodiske grep til bruk i undervisningen. Her bindes matematikkdidaktisk teori og praksis sammen på bakgrunn av empiriske erfaringer og klasseromsstudier. Med den nye 5-årige lærerutdanningen forventes det at lærere i større grad blir forskere på egen undervisning og kan teoretisere og begrunne sine valg. Boka er en god kilde til å se sammenheng mellom teori og praksis. 101 grep for å aktivisere elever i matematikk bidrar med ny forskning på feltet. Boka er en skattkiste for alle som skal jobbe med å utvikle elevers matematiske kompetanse i hele det 13-årige skoleløpet. Bokas målgruppe er lærere, studenter, lærerutdannere og forskere.