Veiledningskvalitet
Pocket
Svensk
- Format: Pocket
- Antall sider: 212
- Språk: Svensk
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215013749
- Kom i salg: 18. mai 2009
- Utgivelsesår: 2009
- Bidragsyter: Brekke, Mary (red) ; Søndenå, Kari (red)
- Utgave nr.: 2
- Emnekategori: Karriereveiledning
579,-
Denne boka løfter fram viktige kvaliteter i veiledning på tvers av posisjoner, fag og profesjoner.
Hva kan vi lære når veiledningsperspektivet er å være til gagn for NOE? For behovet for anerkjennelse, for emosjonell læring, for kvalitet i veiledningsarbeidet og for historisk og didaktisk veiledningsforståelse?
Hva kan vi lære når veiledningsperspektivet er å være til gagn for NOEN? For en som sliter med uønsket atferd, en som er avhengig av å kommunisere her og nå, en som trenger noe ekstra i sin opplæringssituasjon og for den nyutdannede læreren?
Hvordan skal vi forholde oss til ekspertrollen? Kan vi vite for mye? Hva er veiledning ? Hvordan ser vi på disse «noen» som veiledning skal være godt for: Er de barn, elever og mennesker eller uvitende og avvikere med en diagnose som kommer først?
De 12 artiklene i boka har sitt utspring i den nasjonale veiledningskonferansen i Tromsø høsten 2007. Her ble kvalitet i veiledningssammenheng løftet fram og nyere veiledningsforskning fra ulike relasjonsutdanninger og profesjoner belyst. Boka viser hvordan veiledningens ulike kontekster kan kaste lys over det som kan gjenkjennes i all veiledningsvirksomhet.
Den er skrevet for studenter i videreutdanning på mastergradsnivå innenfor pedagogikk, helse og ledelse.
Hva kan vi lære når veiledningsperspektivet er å være til gagn for NOE? For behovet for anerkjennelse, for emosjonell læring, for kvalitet i veiledningsarbeidet og for historisk og didaktisk veiledningsforståelse?
Hva kan vi lære når veiledningsperspektivet er å være til gagn for NOEN? For en som sliter med uønsket atferd, en som er avhengig av å kommunisere her og nå, en som trenger noe ekstra i sin opplæringssituasjon og for den nyutdannede læreren?
Hvordan skal vi forholde oss til ekspertrollen? Kan vi vite for mye? Hva er veiledning ? Hvordan ser vi på disse «noen» som veiledning skal være godt for: Er de barn, elever og mennesker eller uvitende og avvikere med en diagnose som kommer først?
De 12 artiklene i boka har sitt utspring i den nasjonale veiledningskonferansen i Tromsø høsten 2007. Her ble kvalitet i veiledningssammenheng løftet fram og nyere veiledningsforskning fra ulike relasjonsutdanninger og profesjoner belyst. Boka viser hvordan veiledningens ulike kontekster kan kaste lys over det som kan gjenkjennes i all veiledningsvirksomhet.
Den er skrevet for studenter i videreutdanning på mastergradsnivå innenfor pedagogikk, helse og ledelse.