Nettbutikk for bedrifter og skoler

Utdanningssosiologi

fra teori til praksis i skolen

Pocket
Bokmål
Utdanningssosiologi
Utdanningssosiologi
  • Forfatter: Sylvi Stenersen Hovdenak
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 78
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Fagbokforlaget Akademisk
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788251926706
  • Kom i salg: 14. okt. 2011
  • Utgivelsesår: 2011
  • Bidragsyter: Hovdenak, Sylvi Stenersen (for)
  • Utgave nr.: 3
  • Emnekategori: Pedagogikk
Se flere produktegenskaper
209,-

Kjøp på nett

I boken presenteres noen utvalgte og relevante utdanningssosiologiske perspektiver som knyttes til den norske skolen og dens praksisfelt. Begreper som pedagogisk diskurs, pedagogiske koder og pedagogiske identiteter presenteres, drøftes og konkretiseres i sammenheng med skolens rolle som en viktig institusjon når det gjelder utvikling både på individ- og samfunnsnivå. Oppmerksomheten rettes også mot utviklingen av en teori om kunnskap i skolen der forholdet mellom skolekunnskap og hverdagskunnskap diskuteres og problematiseres. Den teoretiske referanserammen er hentet fra Basil Bernsteins utdanningssosiologi. Teoriene blir relatert til nyere empirisk utdanningsforskning der elevperspektivet i norsk kontekst har en sentral plass. Forholdet mellom mikronivå og makronivå i utdanningssystemet er et sentralt tema gjennom bokens forskjellige kapitler. Sylvi Stenersen Hovdenak er dr.polit. og professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo