Tilpasset opplæring og individuelle opplæringsplaner
tilfredsstillende læringsutbytte for alle elever!
- Format: Pocket
- Antall sider: 138
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Gyldendal Norsk Forlag AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788205473669
- Kom i salg: 24. feb. 2015
- Utgivelsesår: 2015
- Bidragsyter: Nordahl, Thomas (for) ; Overland, Terje (for)
- Utgave nr.: 3
- Emnekategori: Undervisningsmetodikk og utdanningspolitikk
349,-
Hva innebærer inkludering i praksis? Hva er egentlig en inkluderende skole? Og hvordan kan tilpasset opplæring fremme læring for elever som strever med faglig læring?
Nordahl og Overland presenterer i denne boka forskning om hva som har positiv læringseffekt, og drøfter ulike perspektiver på læringsproblemer. For å komme frem til effektive tiltak overfor elever som strever med å nå skolens læringsmål, argumenterer de for en systemteoretisk tilnærming til problemet.Forfatterne drøfter hvordan PP-tjenesten sammen med skolen og innenfor rammene av ordinær opplæring kan bidra til å forbedre opplæringen av elever som ikke har forsvarlig utbytte av den ordinære opplæringen. De skisserer videre hva som bør være innholdet i en individuell opplæringsplan og i årsrapporten, og viser hvordan den individuelle opplæringsplanen kan bli et aktivt pedagogisk verktøy for læreren.
Nordahl og Overland presenterer i denne boka forskning om hva som har positiv læringseffekt, og drøfter ulike perspektiver på læringsproblemer. For å komme frem til effektive tiltak overfor elever som strever med å nå skolens læringsmål, argumenterer de for en systemteoretisk tilnærming til problemet.Forfatterne drøfter hvordan PP-tjenesten sammen med skolen og innenfor rammene av ordinær opplæring kan bidra til å forbedre opplæringen av elever som ikke har forsvarlig utbytte av den ordinære opplæringen. De skisserer videre hva som bør være innholdet i en individuell opplæringsplan og i årsrapporten, og viser hvordan den individuelle opplæringsplanen kan bli et aktivt pedagogisk verktøy for læreren.