Strategiske lønnsomhetsanalyser
- Format: Pocket
- Antall sider: 174
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Fagbokforlaget Akademisk
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788245026924
- Kom i salg: 6. aug. 2019
- Utgivelsesår: 2019
- Tittel på originalspråk: Strategiske lønnsomhetsanalyser
- Bidragsyter: Bjørnenak, Trond (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Budsjettering og økonomistyring, Næringslivsstudier: generelt
529,-
Målet med Strategiske lønnsomhetsanalyser er å identifisere en virksomhets potensielle resultat. Vi vet normalt hva vi har tjent, men ofte ikke hva vi kunne ha tjent. Sistnevnte problemstilling er vanskeligere, men viktigere. For å finne en virksomhets potensielle resultatet må vi analysere lønnsomheten av ulike objekter, som aktiviteter, produkter, kunder, prosjekter og produktegenskaper. Dette krever systematiske bearbeidinger av inntekts- og kostnadsdata, og vi må gjøre en rekke ulike vurderinger for å få frem et mest mulig riktig lønnsomhetsbilde. Vurderinger av typen om hvorvidt vi skal fordele kostnader, hvordan vi skal fordele kostnader og ikke minst hvordan vi skal kommunisere og vurdere resultatene. Boken skiller mellom to ulike formål for strategiske lønnsomhetsanalyser. Den første er å trekke oppmerksomheten mot potensielle valgmuligheter. Har vi de riktige produktene, og retter vi oss mot de riktige kundene? Utnytter vi aktivitetene effektivt? Vi kan imidlertid ikke gå rett fra slike analyser til å fatte beslutninger. Det andre formålet er derfor å gi et best mulig grunnlag for konkrete beslutninger. Vi ser på spesifikke strategiske beslutningssituasjoner, som endringer av forretningsmodeller, utkontrahering, prising og prosjektanalyser. Digitalisering gir nye muligheter, men også nye utfordringer. Muligheter knyttet til å utnytte større mengder data og andre typer data i for eksempel kundelønnsomhetsanalyser eller prisingsbeslutninger. Men ny teknologi gir også utfordringer knyttet til endringer i kostnadsstruktur. Muligheter og utfordringer knyttet til digitalisering og ny teknologi, er integrert i de ulike delene av denne boken.
Trond Bjørnenak er professor i økonomisk styring ved Norges Handelshøyskole og programdirektør for handelshøyskolens Executive MBA-program i økonomisk styring og ledelse.
Trond Bjørnenak er professor i økonomisk styring ved Norges Handelshøyskole og programdirektør for handelshøyskolens Executive MBA-program i økonomisk styring og ledelse.