Strategiske allianser
- Format: Pocket
- Antall sider: 202
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Fagbokforlaget Akademisk
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788245009545
- Kom i salg: 8. juni 2011
- Utgivelsesår: 2011
- Bidragsyter: Lunnan, Randi (for) ; Nygaard, Arne (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Næringsvirksomhet og ledelse
569,-
Strategiske allianser eller bedriftssamarbeid er et viktig strategisk virkemiddel som bedrifter bruker for å nå sine strategiske mål. Denne boka gir en grunnleggende innføring i begrepet, ulike perspektiver på allianser og prosesser knyttet til å inngå, endre og avslutte allianser. Boka gir også innsikt i nyere temaer innenfor allianseforskning, som læring, tillitsutvikling og ledelse. Forskning viser av bedrifter som har utviklet kompetanse på slike prosesser, i større grad lykkes. Boka drøfter også alliansen i bedriften og forholdet mellom flere allianser i såkalte allianseporteføljer. Boka er aktuell for fagmiljøer i fagområdet, for ledere som ønsker å oppdatere seg om emnet, og for studenter som skal ha en grunnleggende introduksjon til strategiske allianser. Randi Lunnan er professor i strategi ved Handelshøyskolen BI. Hun har hatt en rekke ansvarsområder på BI, og har forsket og undervist i MBA-programmer i USA, Singapore og Kina. Arne Nygaard er professor på Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI.