Strategisk skoleledelse
- Format: Pocket
- Antall sider: 192
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Vigmostad & Bjørke AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788245030907
- Kom i salg: 14. mai 2019
- Utgivelsesår: 2019
- Bidragsyter: Jenssen, Mette Marit F. (for) ; Paulsen, Jan Merok (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Utdanningsadministrasjon og -organisering
479,-
God skoleledelse er avgjørende for at skolen skal være en spennende arbeidsplass for lærerne og et sted der elevene opplever læring. Formålet med denne boken er derfor å belyse skoleledelse i sammenheng fra skoleeiernivået og helt frem til undervisningen i klasserommet. Metaforen strategisk skoleledelse betegner et samarbeidende lederskap, som er avgjørende for at skolen skal klare den oppgaven den er satt til å utføre i samfunnet.
I denne boken omtales ledelse av læring fra skoleeier til lærer og elev som en verdikjede. Boken handler om hvordan denne kjeden binder sammen ledelse både som enkeltstående handlinger og som en strukturert helhet.
Boken er skrevet for systemledere på skoleeiernivået, rektorer, øvrige skoleledere og ikke minst mellomledere i skolen. Også teamledere, stabsledere og lærerspesialister vil ha stor nytte av boken.
Høyoppløst bilde
Bla i boken
Jan Merok Paulsen, dr.oecon., arbeider som førsteamanuensis i skoleledelse ved OsloMet Storbyuniversitetet. Han var også medredaktør for Ledelse i fremtidens skole (2017) og medforfatter for Nordiske skolesjefer (2017). Hans forskning omfatter ledelse fra skoleeiernivået, rektors ledelse og mellomledelse i skolen.
I denne boken omtales ledelse av læring fra skoleeier til lærer og elev som en verdikjede. Boken handler om hvordan denne kjeden binder sammen ledelse både som enkeltstående handlinger og som en strukturert helhet.
Boken er skrevet for systemledere på skoleeiernivået, rektorer, øvrige skoleledere og ikke minst mellomledere i skolen. Også teamledere, stabsledere og lærerspesialister vil ha stor nytte av boken.
Høyoppløst bilde
Bla i boken
Jan Merok Paulsen, dr.oecon., arbeider som førsteamanuensis i skoleledelse ved OsloMet Storbyuniversitetet. Han var også medredaktør for Ledelse i fremtidens skole (2017) og medforfatter for Nordiske skolesjefer (2017). Hans forskning omfatter ledelse fra skoleeiernivået, rektors ledelse og mellomledelse i skolen.