Slik skapes kunnskap
hvordan frigjøre taus kunnskap og inspirere til nytenkning i organisasjoner
- Format: Pocket
- Antall sider: 317
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788250821156
- Utgivelsesår: 2001
- Tittel på originalspråk: Enabling knowledge creation
- Bidragsyter: Ichijo, Kazuo (for) ; Krogh, Georg von (for) ; Nonaka, Ikujiro (for) ; Lillejord, Sølvi (ove)
- Utgave nr.: 10
- Emnekategori: Næringsvirksomhet og ledelse
799,-
Slik skapes kunnskap er aktuell for ledere og mellomledere på alle nivåer i alle typer virksomheter. Den passer også som pensumbok i fag som knowledge management og strategisk ledelse, både i høgskolesystemet og innenfor etter- og videreutdanning.
Kunnskapsledelse eller knowledge management er blitt en viktig retning innenfor ledelse. I mange organisasjoner er det sterkt fokus på å utvikle systemer for å dele, måle og kontrollere kunnskap. Dette perspektivet tar ikke hensyn til at kunnskap må skapes før den kan deles.
Forfatterne av denne boka viser hvordan kunnskap skapes i en organisasjon. De mener at kunnskap egentlig ikke kan ledes. I stedet for å kontrollere og måle må ledelsen legge til rette for at kunnskap kan oppstå. I boka får vi vite hvordan ledere kan legge til rette for skaping av kunnskap ved å formulere en kunnskapsvisjon, lede samtaler, mobilisere kunnskapsaktivister, skape den riktige konteksten og gjøre den lokale kunnskapen global. Boka inneholder mange praktiske eksempler fra internasjonale og skandinaviske bedrifter som blant annet Siemens, Sony, Nokia, Skandia og Narvesen.
Kunnskapsledelse eller knowledge management er blitt en viktig retning innenfor ledelse. I mange organisasjoner er det sterkt fokus på å utvikle systemer for å dele, måle og kontrollere kunnskap. Dette perspektivet tar ikke hensyn til at kunnskap må skapes før den kan deles.
Forfatterne av denne boka viser hvordan kunnskap skapes i en organisasjon. De mener at kunnskap egentlig ikke kan ledes. I stedet for å kontrollere og måle må ledelsen legge til rette for at kunnskap kan oppstå. I boka får vi vite hvordan ledere kan legge til rette for skaping av kunnskap ved å formulere en kunnskapsvisjon, lede samtaler, mobilisere kunnskapsaktivister, skape den riktige konteksten og gjøre den lokale kunnskapen global. Boka inneholder mange praktiske eksempler fra internasjonale og skandinaviske bedrifter som blant annet Siemens, Sony, Nokia, Skandia og Narvesen.