Nettbutikk for bedrifter og skoler

Skoler som lærer kollektivt

læring i fellesskap gjennom tillitsbasert ledelse

Pocket
Bokmål
Skoler som lærer kollektivt
Skoler som lærer kollektivt
  • Forfatter: Jan Merok Paulsen
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 230
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Aschehoug
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788215043821
  • Kom i salg: 8. jan. 2021
  • Utgivelsesår: 2021
  • Tittel på originalspråk: Skoler som lærer kollektivt
  • Bidragsyter: Paulsen, Jan Merok (for)
  • Utgave nr.: 2
  • Emnekategori: Utdanningsadministrasjon og -organisering
Se flere produktegenskaper
399,-

Kjøp på nett

Denne boken bringer forskningslitteraturen på organisatorisk læring inn i norsk skolesammenheng og forankrer perspektiver på kollektiv profesjonsutvikling i en teoretisk og forskningsbasert ramme. Boken gjør også denne kunnskapen relevant for profesjonsutøvere i skolen.

I de seneste reformene i norsk grunnopplæring holdes bildet av skolen som lærende fellesskap frem som et organisasjonsideal og gir en «renessanse» for tillitsbegrepet og tillitsbasert relasjonsledelse. Det omfatter også i økende grad det sosialpsykologiske klimaet i skolens arbeidsmiljø, sentrert rundt begreper som psykologisk trygghet, kollektiv mestringstro, tillitsbasert ledelse og mestringsorientert ledelse.

Bokens gjennomgående tematikk, organisatorisk læring, er en retning innen organisasjonsforskningen som gir innsyn i kompleksiteten ledere står overfor i arbeidet med å utvikle ny kollektiv kompetanse i skoler. Flere anerkjente, empiriske studier fra ulike skolesystemer viser en sterk sammenheng mellom organisatorisk læring i skoler og tillitsbasert ledelse praktisert av rektorer og mellomledere. Boken binder disse retningene sammen gjennom å belyse hvordan ledere kan bygge tillit og trygge soner i skolens organisasjon for å legge til rette for de voksnes profesjonelle læring.

Målgrupper for boken er rektorer og skoleledere i praksis og utdanning, ledere på skoleeiernivået, teamledere og koordinatorer i skolen og lærere med interesse for kunnskapsbasert skoleutvikling.