Skolen som arbeidsplass
trivsel, mestring og utfordringer
- Format: Pocket
- Antall sider: 231
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215021140
- Kom i salg: 26. sep. 2012
- Utgivelsesår: 2012
- Bidragsyter: Skaalvik, Einar M. (for) ; Skaalvik, Sidsel (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Undervisingsferdigheter og -metoder
509,-
Hvordan er det å være lærer? Hvilke utfordringer møter lærerne i sitt daglige arbeid? Hvordan takler lærerne disse utfordringene?
Forskning viser at mange lærere trives godt i arbeidet og opplever det som stimulerende og meningsfylt. Samtidig viser forskningen at læreryrket kan være stressende og belastende.
Denne boka tar for seg lærerrollen, lærernes arbeidssituasjon og hvordan lærere opplever sitt arbeid. Boka bygger både på nyere norsk og internasjonal forskning og på intervju av lærere fra barne- og ungdomsskolen.
Forfatterne belyser sentrale temaer rundt lærerrollen som motivasjon, trivsel, mestringsforventning, utfordringer og belastninger i læreryrket.
Boka er skrevet for studenter, lærere, skoleledere og fagpersoner som arbeider i og med skolen.
Både Einar M. Skaalvik og Sidsel Skaalvik er seniorforskere ved NTNU Samfunnsforskning. De har bakgrunn som professorer i henholdsvis pedagogisk psykologi og spesialpedagogikk.
Forskning viser at mange lærere trives godt i arbeidet og opplever det som stimulerende og meningsfylt. Samtidig viser forskningen at læreryrket kan være stressende og belastende.
Denne boka tar for seg lærerrollen, lærernes arbeidssituasjon og hvordan lærere opplever sitt arbeid. Boka bygger både på nyere norsk og internasjonal forskning og på intervju av lærere fra barne- og ungdomsskolen.
Forfatterne belyser sentrale temaer rundt lærerrollen som motivasjon, trivsel, mestringsforventning, utfordringer og belastninger i læreryrket.
Boka er skrevet for studenter, lærere, skoleledere og fagpersoner som arbeider i og med skolen.
Både Einar M. Skaalvik og Sidsel Skaalvik er seniorforskere ved NTNU Samfunnsforskning. De har bakgrunn som professorer i henholdsvis pedagogisk psykologi og spesialpedagogikk.