- Format: Pocket
- Antall sider: 144
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- EAN: 9788202459673
- Kom i salg: 19. juni 2015
- Utgivelsesår: 2015
- Tittel på originalspråk: Kaleido 3
- Bidragsyter: Johansen, Ronny (for) ; Tovsrud, Marte J. (for)
- Utgave nr.: 8
- Emnekategori: Læremidler: førstespråk/morsmål: grunnleggende lese- og skriveopplæring
249,-
Arbeidsboka A er tett knyttet til innholdet i lese- og språkboka. Her jobber elevene blant annet med leseforståelse, utvalgte språklige emner, grammatikk og eksempeltekster i ulike sjangre.
I Kaleido 3 Arbeidsbok A, fins
• oppgaver som trener leseforståelse
• oppgaver som trener spesifikke lesestrategier
• eksempeltekster og skriverammer for å planlegge egen tekst
• oppgaver hvor elevene skal øve på konkrete språklige emner
• andre språkstimulerende oppgaver og små skriveoppdrag
Oppgavene i arbeidsboka krever tydelig gjennomgang og veiledning
fra læreren.
Oppslagene om lesestrategi og eksempeltekst skiller seg fra de andre
oppgavene i boka. Klassen bør har jobbet med de aktuelle sidene i
leseboka først. Det er også en fordel om lærer veileder underveis og
modellerer oppgavene for klassen i tavleboka.
Målet med oppgavene bør alltid være klart for eleven. Vi syns det er
viktig at barna forstår hensikten med å skrive, og at de opplever å få
uttrykke seg gjennom tekst. Selv om rettskrivingen ikke er helt på plass
ennå, skal tredjeklassingen oppleve å formidle noe skriftlig.
For å oppnå best mulig kvalitet på opplæringen anbefaler vi at arbeidsboka brukes i
sammenheng med tilhørende kapittel i leseboka.
I Kaleido 3 Arbeidsbok A, fins
• oppgaver som trener leseforståelse
• oppgaver som trener spesifikke lesestrategier
• eksempeltekster og skriverammer for å planlegge egen tekst
• oppgaver hvor elevene skal øve på konkrete språklige emner
• andre språkstimulerende oppgaver og små skriveoppdrag
Oppgavene i arbeidsboka krever tydelig gjennomgang og veiledning
fra læreren.
Oppslagene om lesestrategi og eksempeltekst skiller seg fra de andre
oppgavene i boka. Klassen bør har jobbet med de aktuelle sidene i
leseboka først. Det er også en fordel om lærer veileder underveis og
modellerer oppgavene for klassen i tavleboka.
Målet med oppgavene bør alltid være klart for eleven. Vi syns det er
viktig at barna forstår hensikten med å skrive, og at de opplever å få
uttrykke seg gjennom tekst. Selv om rettskrivingen ikke er helt på plass
ennå, skal tredjeklassingen oppleve å formidle noe skriftlig.
For å oppnå best mulig kvalitet på opplæringen anbefaler vi at arbeidsboka brukes i
sammenheng med tilhørende kapittel i leseboka.