Historie og filosofi
tekstsamling
- Format: Pocket
- Antall sider: 411
- Språk: Nynorsk
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- EAN: 9788202343019
- Kom i salg: 20. mai 2011
- Utgivelsesår: 2011
- Tittel på originalspråk: Historie og filosofi
- Bidragsyter: Kristiansen, Gunnar Schrøder (for) ; Moum, Tommy (for) ; Sævareid, Atle (for)
- Utgave nr.: 2
- Emnekategori: Læremidler: filosofi, Læremidler: historie
510,-
Tekstsamlingen i Historie og filosofi er et supplement til programfaget Historie og filosofi. Tekstene dekker sentrale læreplanmål for begge årstrinnene. Mange av tekstene vil også ha stor relevans i andre fag som norsk, religion og etikk, historie og samfunnsfagene. Tekstsamlingen egner seg godt som klassesett. I læreplanen er det særlig vg3-kurset som framhever tekstlesning som en obligatorisk aktivitet, men arbeid med filosofiske og historiske tekster er også aktuelt på vg2-kurset. Samlingen gir god anledning til å drive systematiske øvelser i tekstforståelse fram mot eksamen.
Tekstene er samlet under 10 temaer, og hvert tema har en kortfattet innledning med sentrale problemstillinger og spørsmål:
Hvor kommer vi fra?
Hva er meningen med livet og døden?
Hvem er jeg?
Hva er frihet?
Hva er rett og galt?
Hva er det gode samfunn og den gode stat?
Hva er historie og historiebevissthet?
Hva er sannhet og virkelighet?
Finnes Gud?
Hva er skjønnhet?
Hver tekst har en introduksjon av forfatteren og situasjonen teksten ble til i. Etter tekstene er det oppfølgingsspørsmål. Hensikten med dem er å bevisstgjøre elevene på både innhold og argumentasjon. På den måten kan hver tekst leses for seg. Det er samtidig mulig å lese tekstene på en mer systematisk måte: Boka har både et forslag til en metodisk tilnærming til filosofiske tekster og en oversikt som viser hvilke tekster som passer til hvilke kompetansemål.
Tekstene er samlet under 10 temaer, og hvert tema har en kortfattet innledning med sentrale problemstillinger og spørsmål:
Hvor kommer vi fra?
Hva er meningen med livet og døden?
Hvem er jeg?
Hva er frihet?
Hva er rett og galt?
Hva er det gode samfunn og den gode stat?
Hva er historie og historiebevissthet?
Hva er sannhet og virkelighet?
Finnes Gud?
Hva er skjønnhet?
Hver tekst har en introduksjon av forfatteren og situasjonen teksten ble til i. Etter tekstene er det oppfølgingsspørsmål. Hensikten med dem er å bevisstgjøre elevene på både innhold og argumentasjon. På den måten kan hver tekst leses for seg. Det er samtidig mulig å lese tekstene på en mer systematisk måte: Boka har både et forslag til en metodisk tilnærming til filosofiske tekster og en oversikt som viser hvilke tekster som passer til hvilke kompetansemål.