Sirkel
en metode for relasjonsarbeid og godt læringsmiljø
- Format: Pocket
- Antall sider: 111
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Fagbokforlaget Akademisk
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788245020434
- Kom i salg: 8. feb. 2017
- Utgivelsesår: 2017
- Tittel på originalspråk: Sirkel
- Bidragsyter: Follestad, Berit (for) ; Wroldsen, Nina (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Undervisningsmetodikk og utdanningspolitikk
299,-
Hvordan utvikle gode relasjoner og sosial kompetanse i skolen? Hvilke verktøy har læreren til dette arbeidet? Hvordan bruke sirkel til faglig arbeid og til å styrke det psykososiale miljøet i klassen? Sirkel gir leseren en innføring i gjenopprettende tenkning og praksis som metode for å bygge gode relasjoner og sikre at barn og unge opplever trygghet og tilhørighet på skolen sin. Sirkel er en håndbok med temaer og metoder som kan brukes proaktivt og reaktivt i klassens time så vel som i arbeid med faglige emner. Teksten blir støttet av illustrasjoner og autentiske intervjuer og caser. Bakerst i boka finnes det beskrivelser av en rekke øvelser som har tilknytning til teksten. Sirkel er skrevet for lærere som jobber i skolen, og studenter på lærerutdanningen. Den er også relevant for alle andre som jobber med barn og unge. Skoler og barnehager som bruker sirkelmetoden systematisk, viser allerede til gode resultater når det gjelder barnas og elevenes læringsmiljø. Berit Follestad er skolerådgiver og har mer enn 20 års erfaring som konfliktmegler og fra koordinering av gjenopprettende prosesser på videregående skole. Hun er sertifisert tilrettelegger av sirkel og stormøte. Våren 2016 ble hun tildelt Kongens fortjenestemedalje for sitt arbeid med skolemegling. Berit Follestad er gjesteforeleser på flere høgskoler og universitet og har internasjonal erfaring på fagfeltet. Nina Wroldsen har mange års erfaring med bruk av sirkel og gjenopprettende prosesser, som lærer på ungdomstrinnet og i videregående skole og som skoleleder i grunnskolen. Hun har bred erfaring og bakgrunn fra grunnopplæring i megling i regi av Trygg Læring og Konfliktrådet. Hun er en erfaren lærebokforfatter og har internasjonal erfaring som foredragsholder innenfor emnet gjenopprettende prosesser.