Religioner og livssyn i skolehverdagen
- Format: Pocket
- Antall sider: 359
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788202562786
- Kom i salg: 26. juni 2018
- Utgivelsesår: 2018
- Bidragsyter: Hodne, Hans (for) ; Repstad, Pål (for) ; Sødal, Helje Kringlebotn (for) ; Tallaksen, Inger Margrethe (for)
- Utgave nr.: 3
- Emnekategori: Barneskoler og ungdomsskoler, Religion og tro
469,-
Ny utgave forventes i salg til pensumstart 2020.
Religioner og livssyn i skolehverdagen dekker alle kunnskapsmålene som handler om skolens verdigrunnlag, religioner og livssyn i modulen religion, livssyn og etikk i faget pedagogikk og elevkunnskap (PEL) i grunnskolelærerutdanningen.
Lærere står overfor ønsker og behov fra elever og foresatte med ulik tro. Hvordan kan skolen møte elever og foresatte med forskjellig livssynsbakgrunn på måter som viser respekt, bidrar til inkludering, hindrer utenforskap og øker interessen og toleransen for forskjellighet? I denne boka står oppdragelses- og skolespørsmål knyttet til barn og unge sentralt. Boka tar opp religioner og livssyn både som ressurser for livsmestring og som potensielle utfordringer i skolen.
Religioner og livssyn i skolehverdagen preges gjennomgående av eksempler fra ulike skolesammenhenger og har mange drøftings- og refleksjonsoppgaver om konkrete skolesituasjoner.
Målgruppa er grunnskolelærerstudenter, lærere og skolens ledelse. Den er også aktuell for foresatte og alle som arbeider med barn, unge og livssynsspørsmål.
Forfatterteamet består av erfarne undervisere, forfattere og forskere med bred kompetanse på religion, livssyn og skolespørsmål. De er alle knyttet til Institutt for religion, filosofi og historie ved Universitetet i Agder.
Religioner og livssyn i skolehverdagen dekker alle kunnskapsmålene som handler om skolens verdigrunnlag, religioner og livssyn i modulen religion, livssyn og etikk i faget pedagogikk og elevkunnskap (PEL) i grunnskolelærerutdanningen.
Lærere står overfor ønsker og behov fra elever og foresatte med ulik tro. Hvordan kan skolen møte elever og foresatte med forskjellig livssynsbakgrunn på måter som viser respekt, bidrar til inkludering, hindrer utenforskap og øker interessen og toleransen for forskjellighet? I denne boka står oppdragelses- og skolespørsmål knyttet til barn og unge sentralt. Boka tar opp religioner og livssyn både som ressurser for livsmestring og som potensielle utfordringer i skolen.
Religioner og livssyn i skolehverdagen preges gjennomgående av eksempler fra ulike skolesammenhenger og har mange drøftings- og refleksjonsoppgaver om konkrete skolesituasjoner.
Målgruppa er grunnskolelærerstudenter, lærere og skolens ledelse. Den er også aktuell for foresatte og alle som arbeider med barn, unge og livssynsspørsmål.
Forfatterteamet består av erfarne undervisere, forfattere og forskere med bred kompetanse på religion, livssyn og skolespørsmål. De er alle knyttet til Institutt for religion, filosofi og historie ved Universitetet i Agder.