- Format: Pocket
- Antall sider: 216
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Gyldendal Norsk Forlag AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788205394438
- Kom i salg: 15. juli 2013
- Utgivelsesår: 2013
- Tittel på originalspråk: Profesjonsutdanning og dannelse
- Bidragsyter: Dalland, Olav (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Høyere utdanning, Studie- og læringsferdigheter: generelt
539,-
Boken beskriver muligheter og funksjon i profesjonsutdanningens bacheloroppgave.
I debatten om høyere utdanning og dannelse er det mange forslag om hvilke dannelseselementer som bør med. I denne boka tar Olav Dalland for seg de mulighetene som allerede ligger i den treårige profesjonsutdanningen, og han ser særlig på hvilken funksjon bacheloroppgaven kan ha.I helse- og omsorgsprofesjonene har utdanningene et tydelig mandat om å dyktiggjøre studentene til å hjelpe den andre. For å utvikle en slik kompetanse trenger studentene ulike kunnskapsformer, som forklarende kunnskap, forstående kunnskap og kritisk kunnskap. Praksis krever ferdigheter som skal mestres, og studentene møter menneskeskjebner og situasjoner som leder til refleksjon over teori og etiske dilemmaer. Dette kan beskrives som en dannelsesprosess. Når studentene allerede i første semester skal utforme problemstillinger knyttet til denne kunnskapen, er prosessen i gang. Hele utdanningsløpet kan dermed beskrives som en dannelsesprosess, og bacheloroppgaven blir slik et resultat av et dannelsesprosjekt.Forfatteren har mange års erfaring fra undervisning og veiledning i oppgaveskriving. I denne boka tar han for seg konkrete pedagogiske virkemidler ? som læringsgrupper, prosjektarbeid som øvelse i oppgaveskriving og metode ? og ulike veiledningsformer ? som gruppeveiledning og nettstøttet veiledning.Profesjonsutdanning og dannelse diskuterer hvordan utdanningen kan bidra til at studenter utvikler ferdigheter i å skrive en bacheloroppgave og hjelpe dem til å ta i bruk egne erfaringer og stille kritiske spørsmål, se muligheter for problemløsning og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse.
.
.
I debatten om høyere utdanning og dannelse er det mange forslag om hvilke dannelseselementer som bør med. I denne boka tar Olav Dalland for seg de mulighetene som allerede ligger i den treårige profesjonsutdanningen, og han ser særlig på hvilken funksjon bacheloroppgaven kan ha.I helse- og omsorgsprofesjonene har utdanningene et tydelig mandat om å dyktiggjøre studentene til å hjelpe den andre. For å utvikle en slik kompetanse trenger studentene ulike kunnskapsformer, som forklarende kunnskap, forstående kunnskap og kritisk kunnskap. Praksis krever ferdigheter som skal mestres, og studentene møter menneskeskjebner og situasjoner som leder til refleksjon over teori og etiske dilemmaer. Dette kan beskrives som en dannelsesprosess. Når studentene allerede i første semester skal utforme problemstillinger knyttet til denne kunnskapen, er prosessen i gang. Hele utdanningsløpet kan dermed beskrives som en dannelsesprosess, og bacheloroppgaven blir slik et resultat av et dannelsesprosjekt.Forfatteren har mange års erfaring fra undervisning og veiledning i oppgaveskriving. I denne boka tar han for seg konkrete pedagogiske virkemidler ? som læringsgrupper, prosjektarbeid som øvelse i oppgaveskriving og metode ? og ulike veiledningsformer ? som gruppeveiledning og nettstøttet veiledning.Profesjonsutdanning og dannelse diskuterer hvordan utdanningen kan bidra til at studenter utvikler ferdigheter i å skrive en bacheloroppgave og hjelpe dem til å ta i bruk egne erfaringer og stille kritiske spørsmål, se muligheter for problemløsning og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse.
.
.