Profesjonelle dialoger
coaching og relasjonstenking i skolen
- Format: Pocket
- Antall sider: 183
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215011509
- Kom i salg: 4. apr. 2008
- Utgivelsesår: 2008
- Bidragsyter: Kristiansen, Jan Georg (for) ; Riis, Pål (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Sosial- og gruppepsykologi
569,-
Vi følger Ullern videregående skole i Oslo fra kanten av stupet til suksess. Suksessoppskriften har en viktig ingrediens i et bevisst arbeid med å utvikle en kultur preget av profesjonelle dialoger i alle ledd av organisasjonen. I dag kjennetegnes godt lederskap, læringsarbeid og elevutvikling av at dagens ledere, lærere og rådgivere må være dyktige i mellommenneskelig kontakt, kunne snakke med - og ikke bare til - den enkelte elev, foreldre og medarbeidere.
Ledelsesidealet i samfunnet har beveget seg i retning «relasjon/kommunikasjon». Coaching som prinsipp og ideal har de siste årene hatt en enorm innflytelse over alle dialogformer, også i skolen. To tankesett står her sentralt: For det første at svarene ligger i oss; det vil si at ekspertkunnskapen om hva som virker, finnes i hvert enkelt menneske, bevisst eller ubevisst. For det andre, at heller enn å fokusere på problem, er det mer fruktbart å fokusere på formål og løsning.
Relasjonstenkingen tar utgangspunkt i at både elever, foreldre, lærere og ledere i skolen har grunnleggende behov for å inngå i likeverdige dialoger med hverandre. Den likeverdige dialogen innebærer at den som er ansvarlig for kvaliteten på dialogen, er personlig til stede i samtalen og tydelig representerer seg selv, sine mål, verdier og sin oppgave i skolen. Samtidig må den ansvarlige ha vilje og evne til å se, anerkjenne og respektere den eller de han snakker med.
Boken viser gjennom teori og praktiske eksempler hvordan Ullern videregående skole systematisk har arbeidet med coaching og relasjonstenking.
Det er kanskje bokens beskrivelse av hvordan teori anvendes i ledelsen av en skole i krise, som gir boken dens hovedverdi.... Forfatterne avmystifiserer og demokratiserer coaching. Ved siden av å vektlegge den eksterne ekspertens coaching av en skoleleder, vektlegger de også skolelederens coaching av sine lærere og lærernes coaching av sin elever. Denne kjedereaksjonen makter forfatterne å tydeliggjøre og beskrive på en slik måte at det forhåpentlig kan inspirere både skoleledere og lærere.
Kjell Skogen, professor ved Universitetet i Oslo, i Bedre skole 3/08
Ledelsesidealet i samfunnet har beveget seg i retning «relasjon/kommunikasjon». Coaching som prinsipp og ideal har de siste årene hatt en enorm innflytelse over alle dialogformer, også i skolen. To tankesett står her sentralt: For det første at svarene ligger i oss; det vil si at ekspertkunnskapen om hva som virker, finnes i hvert enkelt menneske, bevisst eller ubevisst. For det andre, at heller enn å fokusere på problem, er det mer fruktbart å fokusere på formål og løsning.
Relasjonstenkingen tar utgangspunkt i at både elever, foreldre, lærere og ledere i skolen har grunnleggende behov for å inngå i likeverdige dialoger med hverandre. Den likeverdige dialogen innebærer at den som er ansvarlig for kvaliteten på dialogen, er personlig til stede i samtalen og tydelig representerer seg selv, sine mål, verdier og sin oppgave i skolen. Samtidig må den ansvarlige ha vilje og evne til å se, anerkjenne og respektere den eller de han snakker med.
Boken viser gjennom teori og praktiske eksempler hvordan Ullern videregående skole systematisk har arbeidet med coaching og relasjonstenking.
Det er kanskje bokens beskrivelse av hvordan teori anvendes i ledelsen av en skole i krise, som gir boken dens hovedverdi.... Forfatterne avmystifiserer og demokratiserer coaching. Ved siden av å vektlegge den eksterne ekspertens coaching av en skoleleder, vektlegger de også skolelederens coaching av sine lærere og lærernes coaching av sin elever. Denne kjedereaksjonen makter forfatterne å tydeliggjøre og beskrive på en slik måte at det forhåpentlig kan inspirere både skoleledere og lærere.
Kjell Skogen, professor ved Universitetet i Oslo, i Bedre skole 3/08