Pedagogisk analyse
beskrivelse av en pedagogisk analysemodell til bruk i grunnskolen
- Forfatter: Thomas Nordahl
- Format: Pocket
- Antall sider: 57
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Gyldendal Norsk Forlag AS
- Nivå: Voksen
- Serienavn: Dette vet vi om
- EAN: 9788205423084
- Kom i salg: 14. feb. 2012
- Utgivelsesår: 2012
- Tittel på originalspråk: Pedagogisk analyse
- Bidragsyter: Nordahl, Thomas (for) ; Keeping, David (ill)
- Utgave nr.: 14
- Emnekategori: Barneskoler og ungdomsskoler, Pedagogikk
Heftet presenterer en modell for analyse av pedagogiske utfordringer som lærere og skoleledere kan møte i forhold til enkeltelever, grupper eller klasser av elever og på skolenivå.
Modellen er ikke en undervisningsmetode, men en systematisk måte å analysere utfordringer for så å komme fram til hensiktsmessige tiltak i den pedagogiske praksis. Analysemodellen er utviklet ut fra forskningsbasert kunnskap, og den er utprøvd og evaluert med gode resultater i forhold til elevenes faglige og sosiale læringsutbytte.
Disse positive resultatene er oppnådd ved at modellen primært retter søkelys på de faktorene i læringsmiljøet og undervisningen som forskning viser at har en positiv effekt på elevenes læring.
Denne pedagogiske analysemodellen og dette heftet kan brukes av lærere og skoleledere i sitt daglige arbeid, men det kan også med fordel brukes i grunn- og videreutdanning av lærere.
Heftet er en del av Dette vet vi om : samlepakke 2