Pedagogikkens hvordan
lærerens rolle, kompetanse og betydning
Pedagogikkens hvordan
- Format: Pocket
- Antall sider: 150
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- Serienavn: Pedagogikkens hvordan
- EAN: 9788202335038
- Kom i salg: 24. aug. 2010
- Utgivelsesår: 2010
- Bidragsyter: Øzerk, Kamil (for)
- Utgave nr.: 2
- Emnekategori: Undervisingsferdigheter og -metoder
419,-
Hvordan kan vi legge forholdene til rette for at elevene lærer og utvikler seg kunnskapsmessig, ferdighetsmessig, sosialt og følelsesmessig? Dette sentrale spørsmålet stiller Kamil Øzerk i denne og to andre bøker om «pedagogikkens hvordan». Denne første boka handler om lærerrollen i en læringsorientert skole.
En rekke offentlige dokumenter og faglige publikasjoner har den senere tiden fokusert på lærernes utdanning og på lærerollen. Forfatteren drøfter opplæringsteoretiske, pedagogisk- metodiske og læreplanteoretiske ideer og argumenter for å styrke lærernes pedagogiske kompetanse. Gode lærere er den enkeltfaktoren i skolen som betyr mest for elevenes læringsutbytte. Lærernes læring og metodekompetanse gir store utslag i elevenes læringsutbytte og skolenes resultatforbedring.
En rekke offentlige dokumenter og faglige publikasjoner har den senere tiden fokusert på lærernes utdanning og på lærerollen. Forfatteren drøfter opplæringsteoretiske, pedagogisk- metodiske og læreplanteoretiske ideer og argumenter for å styrke lærernes pedagogiske kompetanse. Gode lærere er den enkeltfaktoren i skolen som betyr mest for elevenes læringsutbytte. Lærernes læring og metodekompetanse gir store utslag i elevenes læringsutbytte og skolenes resultatforbedring.