Nettbutikk for bedrifter og skoler

På sporet av en syvende forfatning

Aristoteles og den norske samarbeidsmodellen - makt, dialog og organisasjonslæring

Innbundet
Bokmål
På sporet av en syvende forfatning
På sporet av en syvende forfatning
  • Forfatter: Olav Eikeland
  • Format: Innbundet
  • Antall sider: 505
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: New Deal Publishing AS
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788293682028
  • Kom i salg: 27. jan. 2022
  • Utgivelsesår: 2022
  • Tittel på originalspråk: På sporet av en syvende forfatning
  • Bidragsyter: Eikeland, Olav (for)
  • Utgave nr.: 1
  • Emnekategori: Filosofi, Organisasjonsteori, Sosiologi: arbeid og arbeidskraft
Se flere produktegenskaper
398,-

Kjøp på nett

På sporet av en syvende forfatning av Olav Eikeland er en tekst som syr sammen det personlige, allmenngyldige og saklige med erfaring og teori. Tittelen henspiller på en «skjult» innsikt eller visdom som Platons «syvende forfatning» og ikke minst Aristoteles tekster setter oss på sporet av.

Boka forener «høyt» og «lavt», filosofi og praksis med utgangspunkt i den såkalte «kommunikative vendingen» i norsk arbeidslivsforskning på Arbeidslivsforskningsinstituttet (AFI) gjennom tre tiår fra 1980 til 2010. Dette danner så omdreiningspunkt i en tenkning som trekker kritiske tråder både gjennom forfatterens eget utdannings- og yrkesliv og gjennom hele den vestlige filosofi- og institusjonshistorien.

Boka presenterer en helhetlig og original forståelse av hvordan makt, læring og demokrati henger sammen, og er et radikalt utgangspunkt for praktisk utviklingsarbeid både når det gjelder å videreutvikle den norske samarbeidsmodellen og å løse vår tids samfunnsfloker.

Du vil finne et vell av innsikter som det har tatt mange tiår å opparbeide, og forfatterens kombinasjon av innsikt i den norske modellen og Aristoteles` tekster er helt unik. Tekstene avdekker en tenkning hos Aristoteles som er langt mer nyansert og aktuell enn du finner i tradisjonelle lærebøker. Etter mer enn 2500 år er Aristoteles fortsatt på, eller foran, forskningsfronten. Forfatteren minner oss om at læring i sin mest opprinnelige betydning, betyr å være på sporet. Boka er derfor relevant for alle som ønsker å utvikle sin forståelse av hva det vil si å være en aktiv deltaker i utviklingen av både samfunn og organisasjoner.

Jeg mener denne boka absolutt bør trykkes fordi den representerer et originalt forsøk på å revidere helt sentrale vitenskapsteoretiske problemstillinger og spørsmål om rasjonalitet overhodet.
Ragnar Næss, filosof og arbeidslivsforsker


Utdanningssektoren lider i dag under en alvorlig mangel på erkjennelse av bredden i menneskelig kunnskap og erkjen