Nettbutikk for bedrifter og skoler

Observasjon som metode

i lærerutdanningene

Observasjon som metode
Observasjon som metode
  • Forfattere: Cecilie Dalland , Silje Hølland , Louise Mifsud
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 134
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Fagbokforlaget Akademisk
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788245037906
  • Kom i salg: 19. apr. 2023
  • Utgivelsesår: 2023
  • Tittel på originalspråk: Observasjon som metode
  • Bidragsyter: Dalland, Cecilie (for) ; Hølland, Silje (for) ; Mifsud, Louise (for)
  • Utgave nr.: 1
  • Emnekategori: Barneskoler og ungdomsskoler, Forskningsmetoder: generelt, Lærerutdanning
Se flere produktegenskaper
329,-

Kjøp på nett

Observasjon er en mye brukt metode i kvalitativ forskning. Det å observere elever og lærere er spennende, men også utfordrende og krevende. For å få til en god observasjonsstudie er det blant annet viktig med et bestemt fokus for observasjonen, en tydelig problemstilling og/eller forskningsspørsmål, oversikt over sentrale kilder for temaet, god oversikt over etiske retningslinjer, systematiske observasjonsnotater og evne til å bearbeide og analysere observasjonsdataene. Boka er skrevet for grunnskolelærerstudenter som trenger hjelp til å planlegge og gjennomføre en observasjonsstudie, og den er bygget opp på en slik måte at man skal kunne gjennomføre en observasjonsstudie etter å ha lest den. Boka inneholder derfor informasjon om hele observasjonsprosessen, fra planlegging av en observasjonsstudie og formulering av problemstilling og/eller forskningsspørsmål til gjennomføring av studien og presentasjon av funn. Cecilie Pedersen Dalland er førsteamanuensis i pedagogikk og underviser i pedagogikk, forskningsmetoder, kreativitet og oppgaveskriving. Hun har tidligere utgitt to bøker på Fagbokforlaget, Kreativitet i skolen (2017) og Gode foreldrerelasjoner. Skole¿hjem-samarbeid i grunnskolen (2020). Silje Hølland er førsteamanuensis i pedagogikk og underviser i pedagogikk, oppgaveskriving og forskningsmetoder. Hun har tidligere utgitt boka Inkludering til alle elevers beste på Fagbokforlaget (2021). Louise Mifsud er professor i profesjonsfaglig digital kompetanse og underviser i forskningsmetoder og digital kompetanse. Hun har tidligere vært medredaktør av boka Digital dømmekraft.