Norsk 9 frå Cappelen Damm
Grunnbok
- Format: Innbundet
- Antall sider: 351
- Språk: Nynorsk
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- EAN: 9788202604783
- Kom i salg: 25. mai 2021
- Utgivelsesår: 2021
- Tittel på originalspråk: Norsk 9 fra Cappelen Damm
- Bidragsyter: Beyer-Olsen, Christoffer (for) ; Blikstad-Balas, Marte (for) ; Haustreis, Mette (for)
- Utgave nr.: 4
- Emnekategori: Læremidler: førstespråk/morsmål: grunnleggende lese- og skriveopplæring
769,-
Norsk 9 Grunnbok
Grunnboka er en alt-i-ett-bok for eleven og består av seks kapitler bygget opp rundt spennende elevnære, norskfaglige og tverrfaglige tema.
Tema i Norsk 9
1 ? I andres liv
om å få innblikk i andres liv, om å kjenne seg igjen i andre, og om å få forståelse for andre livssituasjoner enn vår egen
2 ? Demokrati og medborgerskap
om retorikk, protester og appeller, om hvorfor det er viktig å engasjere seg i samfunnet, hva vi liker ved samfunnet vårt, og litt om satire
3 ? Medgang og motgang
om kjærlighet og utfordringer, om motivasjon og utholdenhet, glede og sorg, og det å tåle at livet kan være vanskelig
4 ? Hva er norsk?
om identitet, tradisjon og endring, om det som har vært, det som er og det som kommer
5 ? Det mangfoldige språket
om språk som politikk, om norske dialekter og muntlig bruk av språket, om bakgrunnen for at norsk har to skriftspråk, og om holdninger til språk og språkbruk
6 ? Generasjoner
om forholdet mellom generasjoner, om det som er fint, det som er litt vanskelig og det som er vondt
Oppbygning av kapitlene
I hvert kapittel finner du:
? en introduksjon til temaet som legger til rette for samtale og diskusjon i klassen.
? autentiske tekster knyttet til temaet i kapitlet. Tekstene er i ulike sjangre, med tilhørende fagstoff og et variert utvalg oppgaver. Blant tekstene er det alltid en tekst til dybdelesing/veiledet lesing med lesestopp underveis, en elevtekst som eksempeltekst for skriving i ulike sjangre og en sidemålstekst med oppgaver på og om sidemål.
? korte, lettleste fagtekster som gir elevene viktig norskfaglig kunnskap som en ramme for arbeidet med de autentiske tekstene. Det kan for eksempel handle om sjangerkunnskap, lese- og læringsstrategier, retorikk, språk- og litteraturhistorie eller kilder og kildevurdering.
? muligheter for vurdering i både skriftlig og muntlig norsk. I hvert kapittel er det én større skriveoppgave for skriving av egen tekst i samme sjanger som eksempelteksten og en større muntlig oppgave knyttet til temaet i kapitlet der elevene får øve og praktisere ulike muntlige kommunikasjonsformer.
? en egen del med oppgaver som går spesifikt på språk og arbeid med språket som system og mulighet.
? en egen del med oppgaver som handler om å se flere tekster i sammenheng.
Differensiering og tilpasset opplæring
Norsk 9 skal være en norskbok for alle elever. Derfor har vi lagt vekt på:
? dybdelesing/veiledet lesing med lesestopp på én tekst i hvert kapittel
? lesevennlige innganger til fagstoffet, som går i dialog med eleven
? utstrakt bruk av begrepsforklaringer og oppgaver om begreper i hvert kapittel, både vanskelige/nye ord og norskfaglige fagbegreper
? gjennomgående bruk av pedagogiske stillaser i oppgavene; tips, eksempler, setningsstartere og annet, slik at alle elever kan arbeide med de samme tekstene og oppgavene.
? eksplisitte oppgaveformuleringer som gjør det tydelig både hva oppgavene ber om og hvordan de skal løses
? at mest mulig av informasjonen som trengs for å løse en oppgave står i direkte tilknytning til oppgaven, for å unngå leting/blaing hvis det ikke er en del av formålet med oppgaven.
? utstrakt pedagogisk bruk av bilder og illustrasjoner til visualisering og lesestøtte
Grunnboka er en alt-i-ett-bok for eleven og består av seks kapitler bygget opp rundt spennende elevnære, norskfaglige og tverrfaglige tema.
Tema i Norsk 9
1 ? I andres liv
om å få innblikk i andres liv, om å kjenne seg igjen i andre, og om å få forståelse for andre livssituasjoner enn vår egen
2 ? Demokrati og medborgerskap
om retorikk, protester og appeller, om hvorfor det er viktig å engasjere seg i samfunnet, hva vi liker ved samfunnet vårt, og litt om satire
3 ? Medgang og motgang
om kjærlighet og utfordringer, om motivasjon og utholdenhet, glede og sorg, og det å tåle at livet kan være vanskelig
4 ? Hva er norsk?
om identitet, tradisjon og endring, om det som har vært, det som er og det som kommer
5 ? Det mangfoldige språket
om språk som politikk, om norske dialekter og muntlig bruk av språket, om bakgrunnen for at norsk har to skriftspråk, og om holdninger til språk og språkbruk
6 ? Generasjoner
om forholdet mellom generasjoner, om det som er fint, det som er litt vanskelig og det som er vondt
Oppbygning av kapitlene
I hvert kapittel finner du:
? en introduksjon til temaet som legger til rette for samtale og diskusjon i klassen.
? autentiske tekster knyttet til temaet i kapitlet. Tekstene er i ulike sjangre, med tilhørende fagstoff og et variert utvalg oppgaver. Blant tekstene er det alltid en tekst til dybdelesing/veiledet lesing med lesestopp underveis, en elevtekst som eksempeltekst for skriving i ulike sjangre og en sidemålstekst med oppgaver på og om sidemål.
? korte, lettleste fagtekster som gir elevene viktig norskfaglig kunnskap som en ramme for arbeidet med de autentiske tekstene. Det kan for eksempel handle om sjangerkunnskap, lese- og læringsstrategier, retorikk, språk- og litteraturhistorie eller kilder og kildevurdering.
? muligheter for vurdering i både skriftlig og muntlig norsk. I hvert kapittel er det én større skriveoppgave for skriving av egen tekst i samme sjanger som eksempelteksten og en større muntlig oppgave knyttet til temaet i kapitlet der elevene får øve og praktisere ulike muntlige kommunikasjonsformer.
? en egen del med oppgaver som går spesifikt på språk og arbeid med språket som system og mulighet.
? en egen del med oppgaver som handler om å se flere tekster i sammenheng.
Differensiering og tilpasset opplæring
Norsk 9 skal være en norskbok for alle elever. Derfor har vi lagt vekt på:
? dybdelesing/veiledet lesing med lesestopp på én tekst i hvert kapittel
? lesevennlige innganger til fagstoffet, som går i dialog med eleven
? utstrakt bruk av begrepsforklaringer og oppgaver om begreper i hvert kapittel, både vanskelige/nye ord og norskfaglige fagbegreper
? gjennomgående bruk av pedagogiske stillaser i oppgavene; tips, eksempler, setningsstartere og annet, slik at alle elever kan arbeide med de samme tekstene og oppgavene.
? eksplisitte oppgaveformuleringer som gjør det tydelig både hva oppgavene ber om og hvordan de skal løses
? at mest mulig av informasjonen som trengs for å løse en oppgave står i direkte tilknytning til oppgaven, for å unngå leting/blaing hvis det ikke er en del av formålet med oppgaven.
? utstrakt pedagogisk bruk av bilder og illustrasjoner til visualisering og lesestøtte