Nettbutikk for bedrifter og skoler

Norsk 10 fra Cappelen Damm

Grunnbok

Norsk 10 fra Cappelen Damm
Norsk 10 fra Cappelen Damm
  • Forfattere: Christoffer Beyer-Olsen , Marte Blikstad-Balas , Mette Haustreis
  • Format: Innbundet
  • Antall sider: 391
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
  • EAN: 9788202585778
  • Kom i salg: 4. nov. 2021
  • Utgivelsesår: 2021
  • Tittel på originalspråk: Norsk 10 fra Cappelen Damm
  • Bidragsyter: Beyer-Olsen, Christoffer (for) ; Blikstad-Balas, Marte (for) ; Haustreis, Mette (for)
  • Utgave nr.: 3
  • Emnekategori: Læremidler: førstespråk/morsmål: grunnleggende lese- og skriveopplæring
Se flere produktegenskaper
799,-

Format

Kjøp på nett

Norsk 10 Grunnbok Grunnboka er en alt-i-ett-bok for eleven og består av seks kapitler bygget opp rundt spennende elevnære, norskfaglige og tverrfaglige tema.
Tema i Norsk 10
1 - Nesten helt perfekt?

om forventninger og press utenfra og innenfra, om hvem vi er, hva vi tror vi må være og

hvordan vi uttrykker det
2 - Språk på godt og vondt

om språk som bygger broer og språk som splitter, om kjærlighet til språk og i språk, og om

hatprat og trakasserende språkbruk
3 - Løgn eller sannhet

om løgn og sannhet i skjønnlitteratur og sakprosa, om å pynte på sannheten, om falske

sannheter og nyheter, og løgnen som virkemiddel
4 - Sammen

om det som skiller oss og det som binder oss sammen, om avstand og nærhet,

individualisme og fellesskap
5 - Du store verden

om tekster fra andre steder og virkeligheter, om kultur- og litteraturmøter og internasjonale

perspektiver
6 - Veivalg

om små og store valg, om mening og muligheter, om det trygge, det modige, det farlige og

det ekstreme

-------------------------

7 - Oppslagsdel

oppsummert litteraturhistorie/tidslinje, sjangeroversikt, minigrammatikk sidemål, tips og råd

til skriftlige og muntlige vurderingssituasjoner, om kilder og kildebruk

-------------------------

Skriving i Norsk 10: drøftingsartikkel, essay, novelle, analyse, sammenlikning, tolkning
Oppbygning av kapitlene I hvert kapittel finner du:

en introduksjon til temaet som legger til rette for samtale og diskusjon i klassen.

autentiske tekster knyttet til temaet i kapitlet. Tekstene er i ulike sjangre, med tilhørende fagstoff og et variert utvalg oppgaver. Blant tekstene er det alltid en tekst til dybdelesing/veiledet lesing med lesestopp underveis, en elevtekst som eksempeltekst for skriving i ulike sjangre og en sidemålstekst med oppgaver på og om sidemål.

korte, lettleste fagtekster som gir elevene viktig norskfaglig kunnskap som en ramme for arbeidet med de autentiske tekstene. Det kan for eksempel handle om sjangerkunnskap, lese- og læringsstrategier, retorikk, språk- og litteraturhistorie eller kilder og kildevurdering.

muligheter for vurdering i både skriftlig og muntlig norsk. I hvert kapittel er det én større skriveoppgave for skriving av egen tekst i samme sjanger som eksempelteksten og én større muntlig oppgave knyttet til temaet i kapitlet der elevene får øve og praktisere ulike muntlige kommunikasjonsformer.

en egen del med oppgaver som går spesifikt på språk og arbeid med språket som system og mulighet.

en egen del med oppgaver som handler om å se flere tekster i sammenheng.
Differensiering og tilpasset opplæring Norsk 10 skal være en norskbok for alle elever.

Derfor har vi lagt vekt på:

dybdelesing/veiledet lesing med lesestopp på én tekst i hvert kapittel

lesevennlige innganger til fagstoffet, som går i dialog med eleven

utstrakt bruk av begrepsforklaringer og oppgaver om begreper i hvert kapittel, både vanskelige/nye ord og norskfaglige fagbegreper

gjennomgående bruk av pedagogiske stillaser i oppgavene; tips, eksempler, setningsstartere og annet, slik at alle elever kan arbeide med de samme tekstene og oppgavene.

eksplisitte oppgaveformuleringer som gjør det tydelig både hva oppgavene ber om og hvordan de skal løses

at mest mulig av informasjonen som trengs for å løse en oppgave står i direkte tilknytning til oppgaven, for å unngå leting/blaing hvis det ikke er en del av formålet med oppgaven.

utstrakt pedagogisk bruk av bilder og illustrasjoner til visualisering og lesestøtte