Nettbutikk for bedrifter og skoler

Nidaros domkirkes og geistlighets kostbarheter

belyst ved 17 skriftlige kilder 1307-1577 med oversettelser og kommentarer

Innbundet
Bokmål
Senter for middelalderstudier. Skrifter
Nidaros domkirkes og geistlighets kostbarheter
Nidaros domkirkes og geistlighets kostbarheter
  • Format: Innbundet
  • Antall sider: 184
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Vigmostad & Bjørke AS
  • Nivå: Voksen
  • Serienavn: Senter for middelalderstudier. Skrifter
  • Serienummer: 14
  • EAN: 9788251918176
  • Utgivelsesår: 2002
  • Bidragsyter: Dybdahl, Audun (red) ; (utg)
  • Utgave nr.: 1
  • Emnekategori: Arkitektur: interiørdesign, Kunstformer, teknikker og kunsthåndverk
Se flere produktegenskaper
279,-

Kjøp på nett

Utsolgt på nettlager
I denne boken er gjengitt 17 dokumenter i original språkdrakt og oversettelse som kan fortelle noe om Domkirkens, erkesetets eller den høyere geistlighets materielle kultur i middelalderens Trondheim. Da språket i originalene er norrønt, latin, middeltysk, middelnederlandsk eller middelnorsk, sier det seg selv at de språklige barrierer knyttet til disse kilder for mange har fortonet seg som uoverstigelige. Det gjør det selvsagt ikke lettere at man ofte støter på tekniske termer som refererer seg til gjenstander som ikke lenger er i vanlig bruk her til lands. I tid spenner det uensartede kildematerialet over den lange perioden 1307.1577. For å gjøre disse kildene lettere tilgjengelig for interesserte utenfor ekspertenes trange krets, er det tatt med en relativt lang innledning. Dette er gjort for å sette kildene inn i en kontekst, forklare vanskelige ord og uttrykk (bl.a. ved ordlister) og å gi leserne visuelle inntrykk av hva slags typer gjenstander det dreier seg om. Boken er rikt illustrert med fotografier av bevart gjenstandsmateriale fra inn- og utland. Forhåpentligvis vil utgivelsen vekke forskningsmessig appetitt innen fagområder som språkhistorie, bokhistorie, etnologi, kunsthistorie, liturgihistorie, kirkehistorie, historie etc. Boken kan også brukes i undervisningssammenheng enten man er ute etter språklige forhold ved eller det reelle innhold i kildene.