Musikkundervisningens didaktikk
- Format: Pocket
- Antall sider: 266
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788202270384
- Kom i salg: 16. juli 2013
- Utgivelsesår: 2013
- Bidragsyter: Hanken, Ingrid Maria (for) ; Johansen, Geir (for)
- Utgave nr.: 5
- Emnekategori: Undervisningsmetodikk og utdanningspolitikk
459,-
Å være musikkpedagog er en utfordrende jobb, enten man er musikklærer i grunnskolen eller i videregående skole, instruktør på et rockeverksted, fløytelærer i kulturskolen, dirigent for et mannskor, eller man jobber innenfor en annen av de utallige formene for musikkpedagogisk virksomhet som finnes i dagens samfunn.
Det krever selvsagt gode musikkfaglige kunnskaper for å gjøre en god jobb, men som musikkpedagog vil man også trenge andre kvalifikasjoner: Man må kunne tilrettelegge for andres læring, slik at elevene, deltakerne, korsangerne eller hva man nå velger å kalle dem, kan utvikle seg musikalsk og menneskelig. Det er mange valg som må foretas, og det er mange hensyn å ta. Det er dette didaktikken dreier seg om.
Forfatterne av denne reviderte utgaven av Musikkundervisningens didaktikk gir en bred innføring i dette store feltet, og legger særlig vekt på å vise det mangfoldet av innfallsvinkler og til dels motstridende synspunkter som preger musikkdidaktikken. Hensikten er å sette i gang refleksjoner omkring egne meninger og egen praksis hos leseren.
Det krever selvsagt gode musikkfaglige kunnskaper for å gjøre en god jobb, men som musikkpedagog vil man også trenge andre kvalifikasjoner: Man må kunne tilrettelegge for andres læring, slik at elevene, deltakerne, korsangerne eller hva man nå velger å kalle dem, kan utvikle seg musikalsk og menneskelig. Det er mange valg som må foretas, og det er mange hensyn å ta. Det er dette didaktikken dreier seg om.
Forfatterne av denne reviderte utgaven av Musikkundervisningens didaktikk gir en bred innføring i dette store feltet, og legger særlig vekt på å vise det mangfoldet av innfallsvinkler og til dels motstridende synspunkter som preger musikkdidaktikken. Hensikten er å sette i gang refleksjoner omkring egne meninger og egen praksis hos leseren.