Nettbutikk for bedrifter og skoler

Moralens sjanser i markedets tidsalder

om kulturelle forutsetninger for moral

Moralens sjanser i markedets tidsalder
Moralens sjanser i markedets tidsalder
  • Forfattere: Jan-Olav Henriksen , Arne Johan Vetlesen
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 207
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Gyldendal Norsk Forlag AS
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788205323414
  • Utgivelsesår: 2003
  • Bidragsyter: Henriksen, Jan-Olav (for) ; Vetlesen, Arne Johan (for)
  • Utgave nr.: 2
  • Emnekategori: Filosofi
Se flere produktegenskaper
515,-

Kjøp på nett

Utsolgt på nettlager
Hva slags samfunn vil vi ha? Bruker vi livene våre til det vi virkelig mener er viktigst? Opplever vi at vi har makt til å bestemme over det som betyr mest for oss, og for våre barn?Moralens sjanser i markedets tidsalder innbyr til refleksjon over disse, og en rekke beslektede spørsmål. Spørsmål som mange, ikke minst voksne som er foreldre, er opptatt av, men som det sjelden er anledning til å fordype seg i. Bokens bærende idé er at markedet gjennom de siste årene har fått en dominerende plass i utviklingen av samfunnet . på bekostning av moralsk engasjement hos vanlige mennesker. Moral er ikke trumf, det er det markedet og dets «verdier» som er. På stadig nye områder, i stadig flere menneskelige virksomheter, får markedet det avgjørende ord for hva som er liv laga, og over hva som må dø. Markedet fortrenger moralen og dens immaterielle verdier, og antar selv en pseudomoralsk karakter som ikke lar seg motsi. Boken gir brede analyser av hvordan vi er kommet inn i dette uføret, og den søker å finne kilder for alternative tenke- og handlemåter. Truede kilder til moralsk refleksjon og besinnelse . avhengighet og sårbarhet, skyld og anger . trekkes inn på det mellommenneskelige planet, og supplerer den ellers bredt anlagte samtidsdiagnosen og samfunnskritikken.