- Format: Pocket
- Antall sider: 201
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215060033
- Kom i salg: 7. jan. 2022
- Utgivelsesår: 2022
- Tittel på originalspråk: Miljøterapi med barn og unge
- Bidragsyter: Larsen, Erik (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Sosiale tjenester og sosial velferd
419,-
Miljøterapi er å organisere og legge til rette for forandring og utvikling. Gjennom teori, forskning og eksempler på praktisk erfaring viser forfatteren hvordan organisering kan føre til endring. Han presenterer synspunkter på hvordan organisasjonskulturen kan fremme eller hindre miljøterapeutisk arbeid.
Larsen forklarer hvordan samspillsforståelse setter oss i stand til å forstå barn og unge, hvordan den miljøterapeutiske institusjonen virker, og hvordan vi kan samarbeide bedre med foreldre og nettverk. Videre beskriver han perspektivene tilknytning, tillit og trygghet.
I denne 4. utgaven av boken går Larsen mer i dybden på miljøterapeutisk arbeid og miljøterapeutrollen. Temaer som tillit, makt og utvikling av relasjoner er utviklet videre. Videre beskriver han hvordan miljøterapeutisk ledelse og tillit til ledelsen er en nødvendig forutsetning for det terapeutiske arbeidet.
Boken er godt egnet for studenter innenfor helse- og sosialfag og yrkesutøvere som er opptatt av å utvikle og forbedre det miljøterapeutiske tilbudet til barn og unge. Den vil også være av interesse for dem som arbeider med miljøterapi i andre grupper.
Erik Larsen er psykologspesialist. Han har vært professor i barn og unges oppvekstmiljø, og er en nestor innen miljøterapi.
Larsen forklarer hvordan samspillsforståelse setter oss i stand til å forstå barn og unge, hvordan den miljøterapeutiske institusjonen virker, og hvordan vi kan samarbeide bedre med foreldre og nettverk. Videre beskriver han perspektivene tilknytning, tillit og trygghet.
I denne 4. utgaven av boken går Larsen mer i dybden på miljøterapeutisk arbeid og miljøterapeutrollen. Temaer som tillit, makt og utvikling av relasjoner er utviklet videre. Videre beskriver han hvordan miljøterapeutisk ledelse og tillit til ledelsen er en nødvendig forutsetning for det terapeutiske arbeidet.
Boken er godt egnet for studenter innenfor helse- og sosialfag og yrkesutøvere som er opptatt av å utvikle og forbedre det miljøterapeutiske tilbudet til barn og unge. Den vil også være av interesse for dem som arbeider med miljøterapi i andre grupper.
Erik Larsen er psykologspesialist. Han har vært professor i barn og unges oppvekstmiljø, og er en nestor innen miljøterapi.