- Format: Pocket
- Antall sider: 148
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788276340624
- Utgivelsesår: 1996
- Bidragsyter: Kvaran, Inge (for)
- Utgave nr.: 2
- Emnekategori: Sosiologi
389,-
Miljøterapi tar for seg sentrale begrep som omsorg, oppdragelse og behandling. Begrepene drøftes inngående, samtidig som det vises til teori. Sosialpedagogikk presenteres som en samlende teori for institusjonsarbeid, og det argumenteres for at miljøterapi bør være et felles begrep for institusjonsarbeid. Definisjoner og modeller for miljøterapi drøftes.
Teorier, modeller og metoder for praksis i institusjonsarbeid beskrives. Det tas opp spørsmål vedrørende mål, ideologi, teori, metode og evaluering. Miljøterapi som relasjonsarbeid og sentrale ferdigheter i arbeid med barn og ungdom samt krav til miljøterapeuten diskuteres. Metodiske modeller og ulike metoder i miljøterapi gjennomgås detaljert og med bruk av eksempler.
Boken er spesielt aktuell for helse- og sosialarbeidere som jobber på barnevernsinstitusjoner, barne- og ungdomspsykiatriske institusjoner og andre institusjoner for barn og ungdom, og for studenter som utdanner seg til barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og psykiatriske sykepleiere. De som arbeider i HVPU-omsorgen, i voksenpsykiatrien, i kriminal- og rusomsorgen og i skolen, vil også ha stort utbytte av å lese denne boken. Dessuten er den svært nyttig og inneholder aktuelt stoff for studenter innenfor sykepleier-, lærer-, pedagogikk- og psykologiutdanningen.
Teorier, modeller og metoder for praksis i institusjonsarbeid beskrives. Det tas opp spørsmål vedrørende mål, ideologi, teori, metode og evaluering. Miljøterapi som relasjonsarbeid og sentrale ferdigheter i arbeid med barn og ungdom samt krav til miljøterapeuten diskuteres. Metodiske modeller og ulike metoder i miljøterapi gjennomgås detaljert og med bruk av eksempler.
Boken er spesielt aktuell for helse- og sosialarbeidere som jobber på barnevernsinstitusjoner, barne- og ungdomspsykiatriske institusjoner og andre institusjoner for barn og ungdom, og for studenter som utdanner seg til barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og psykiatriske sykepleiere. De som arbeider i HVPU-omsorgen, i voksenpsykiatrien, i kriminal- og rusomsorgen og i skolen, vil også ha stort utbytte av å lese denne boken. Dessuten er den svært nyttig og inneholder aktuelt stoff for studenter innenfor sykepleier-, lærer-, pedagogikk- og psykologiutdanningen.