Metodebok for mediefag
- Format: Pocket
- Antall sider: 319
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Fagbokforlaget Akademisk
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788245014556
- Kom i salg: 25. juli 2013
- Utgivelsesår: 2013
- Bidragsyter: Helland, Knut (for) ; Knapskog, Karl (for) ; Larsen, Leif Ove (for) ; Moe, Hallvard (for) ; Østbye, Helge (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Forskningsmetoder: generelt, Medievitenskap
549,-
Metodebok for mediefag er en innføring i sentrale forskningsmetoder i mediefaget. Boka handler om studiet av nye og tradisjonelle medier. Forfatterne tar utgangspunkt i at metodekunnskaper er nødvendige både for å gjennomføre egne forskningsprosjekter og for å forstå og ha et kritisk forhold til funn og teorier som presenteres i den medievitenskapelige litteraturen. Kildekritikk, tekst- og diskursanalyse, kvalitativt intervju og observasjon, spørreskjema og kvantitativ innholdsanalyse er blant metodene som behandles i boka. Forfatterne diskuterer også et utvalg vitenskapsteoretiske grunnlagsproblemer. I denne fjerde utgaven av boka har sosiale medier fått større plass. Boka er skrevet for studenter i ulike mediefag, og egner seg i tillegg godt for studenter innenfor tilgrensende fagområder som kulturfag, journalistikk, informasjon og markedsføring. Alle forfatterne er ansatt ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, Universitetet i Bergen. Helge Østbye, professor Knut Helland, professor Karl Knapskog, universitetslektor Leif Ove Larsen, professor Hallvard Moe, professor