Nettbutikk for bedrifter og skoler

Meningsmangfold i klasserommet

perspektiver, begreper og ressurser for lærere

Meningsmangfold i klasserommet
Meningsmangfold i klasserommet
  • Forfattere: Elise M. Vike Johannessen , Tonje Myrebø , Åse Røthing
  • Format: Pocket
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788202822545
  • Utgivelsesår: 2024
  • Bidragsyter: Johannessen, Elise M. Vike (for) ; Myrebø, Tonje (for) ; Røthing, Åse (for)
  • Emnekategori: Pedagogikk
Se flere produktegenskaper
299,-

Kjøp på nett

Meningsmangfold kan være ubehagelig og vanskelig, men er samtidig en bærebjelke i demokratiske samfunn. I skolen skal elever lære seg å både respektere andres meninger og ytre sine egne, de skal lære å håndtere uenighet og konflikter, og å søke løsninger i fellesskap. Denne boka er et innspill til dette arbeidet. Boka skisserer perspektiver og begreper som belyser hvordan meningsmangfold kan uttrykkes og erfares i norske klasserom, og foreslår noen innganger til arbeid med meningsmangfold i undervisning. Målet er å bidra til økt trygghet og handlingskompetanse for lærere i møte med ulike former for krevende meningsmangfold.


Bokas primære målgruppe er studenter innen lærerutdanningene, men den er også relevant for skoleledere og lærere som allerede jobber i skolen, samt for studenter og profesjonsutøvere innen andre fagfelt der krevende meningsmangfold er en del av arbeidshverdagen, som i sosialt arbeid og barnevern. Boka har en fagovergripende tilnærming, men er særlig relevant for fagene samfunnsfag, KRLE og pedagogikk.


Forfatterne har i flere år jobbet sammen om forskning som tematiserer meningsmangfold i skolen. Røthing er professor ved OsloMet – storbyuniversitetet. Johannessen og Myrebøe er begge førsteamanuenser innen lærerutdanning, ved henholdsvis NLA Høgskolen og OsloMet.