- Format: Pocket
- Antall sider: 176
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788204135926
- Kom i salg: 30. juni 2008
- Utgivelsesår: 2008
- Bidragsyter: Brenna, Loveleen Rihel (for)
- Utgave nr.: 2
- Emnekategori: Skoler
419,-
MANZIL betyr målet på hindi og urdu, og på arabisk betyr det hjem eller hus. Denne boken handler om å nå et mål, å realisere en drøm. Det er den universelle drømmen som alle foreldre har for sine barn, eller som de ansatte i barnehagen, lærerne i skolen og skolelederen har for sine elever.
Mangfold og flerkultur skapes når to eller flere mennesker møter hverandre. I det øyeblikket barnehagen eller skolen får barn eller elever med en annen kulturell, religiøs eller etnisk bakgrunn, blir spennvidden i mangfoldet utvidet. Når spennvidden blir utvidet, utfordrer det lederens og de øvrige ansattes holdninger, kunnskap og kompetanse. En viktig forutsetning for at barn skal lære og lykkes i barnehagen, skolen og i livet, er at lederne har evne til å binde elevene sammen. Kvaliteten i fellesskapet er forutsetningen for at barn tar ansvar og føler tilhørighet til fellesskapet. Ledelsen og pedagogene må ha klokkertro på at alle barn har en vilje til å lære, utvikle seg, ta ansvar, tøye sine grenser, være en del av fellesskapet og samarbeide for å bevare kvaliteten i fellesskapet, og at alle har like muligheter til å lykkes med det.
Denne boken er ment som en veileder for ledere som vil skape en god barnehage eller skole, som fremmer læring og utvikling. Forfatteren vil utfordre holdninger og tankemønstre. Den vil samtidig gi noen verktøy og fortellinger om hvordan en kan skape samhold, læring og utvikling i den pedagogiske institusjonen.
Mangfold og flerkultur skapes når to eller flere mennesker møter hverandre. I det øyeblikket barnehagen eller skolen får barn eller elever med en annen kulturell, religiøs eller etnisk bakgrunn, blir spennvidden i mangfoldet utvidet. Når spennvidden blir utvidet, utfordrer det lederens og de øvrige ansattes holdninger, kunnskap og kompetanse. En viktig forutsetning for at barn skal lære og lykkes i barnehagen, skolen og i livet, er at lederne har evne til å binde elevene sammen. Kvaliteten i fellesskapet er forutsetningen for at barn tar ansvar og føler tilhørighet til fellesskapet. Ledelsen og pedagogene må ha klokkertro på at alle barn har en vilje til å lære, utvikle seg, ta ansvar, tøye sine grenser, være en del av fellesskapet og samarbeide for å bevare kvaliteten i fellesskapet, og at alle har like muligheter til å lykkes med det.
Denne boken er ment som en veileder for ledere som vil skape en god barnehage eller skole, som fremmer læring og utvikling. Forfatteren vil utfordre holdninger og tankemønstre. Den vil samtidig gi noen verktøy og fortellinger om hvordan en kan skape samhold, læring og utvikling i den pedagogiske institusjonen.