- Format: Innbundet
- Antall sider: 292
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Hegnar Media as
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788271464257
- Kom i salg: 6. feb. 2023
- Utgivelsesår: 2023
- Bidragsyter: Semundseth, Rune (for) ; Toreg, Merete Berg (ill)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: diskursanalyse, Populærpsykologi, Semantikk, stilistikk
Tilbudspris
454,-
Ordinær pris
498,-
Om hvorfor lytting er avgjørende
Burde jeg lytte mer og bedre? Hvorfor - og hvordan?
Du som behersker kunsten å lytte har de beste forutsetninger for å havne i gode, oppbyggende relasjoner og skape deg et godt liv. En god lytter lærer mer, kan bearbeide mens andre snakker og blir klokere av sine medmenneskers og kunders perspektiver, behov, følelser og kompetanse.
Lyttekunsten lærer deg også hvordan du kan bli satt enda mer pris på ved å være et empatisk menneske. Alle verdsetter vi å bli lyttet ordentlig til, og tillit styrkes når du lytter godt. Det kjennes godt å få sagt det vi har på hjertet uten avbrytelser, og bli sett, forstått og anerkjent. Gode lyttere er ofte kilde til mer glede og opplevd livskvalitet - for seg selv og for andre.
Lyttekunsten er for deg som
- vil være til stede for deg selv og for de rundt deg,
- vil forstå de viktige effektene av lytting,
- raskt vil lære knagger og metoder som skaper bedre og mer effektiv lytting,
vil - enten som leder eller medarbeider - bidra til et arbeidsmiljø med større plass til hverandre,
- ønsker å være en del av løsningen og bidra til endring hvor flere blir lyttet til.
Ved å øke din oppmerksomhet bidrar du til mer lytting og vil i tillegg bli en god rollemodell.
Virksomheter med flere gode lyttere kan oppnå gevinster som mer tillit, mer innovasjon, bedre samarbeid, bedre resultater, forbedret ytringsklima og styrket ytringseffektivitet.
Kanskje aller viktigst med god lytting: bedre psykisk helse og sterkere relasjoner både internt og eksternt.
Burde jeg lytte mer og bedre? Hvorfor - og hvordan?
Du som behersker kunsten å lytte har de beste forutsetninger for å havne i gode, oppbyggende relasjoner og skape deg et godt liv. En god lytter lærer mer, kan bearbeide mens andre snakker og blir klokere av sine medmenneskers og kunders perspektiver, behov, følelser og kompetanse.
Lyttekunsten lærer deg også hvordan du kan bli satt enda mer pris på ved å være et empatisk menneske. Alle verdsetter vi å bli lyttet ordentlig til, og tillit styrkes når du lytter godt. Det kjennes godt å få sagt det vi har på hjertet uten avbrytelser, og bli sett, forstått og anerkjent. Gode lyttere er ofte kilde til mer glede og opplevd livskvalitet - for seg selv og for andre.
Lyttekunsten er for deg som
- vil være til stede for deg selv og for de rundt deg,
- vil forstå de viktige effektene av lytting,
- raskt vil lære knagger og metoder som skaper bedre og mer effektiv lytting,
vil - enten som leder eller medarbeider - bidra til et arbeidsmiljø med større plass til hverandre,
- ønsker å være en del av løsningen og bidra til endring hvor flere blir lyttet til.
Ved å øke din oppmerksomhet bidrar du til mer lytting og vil i tillegg bli en god rollemodell.
Virksomheter med flere gode lyttere kan oppnå gevinster som mer tillit, mer innovasjon, bedre samarbeid, bedre resultater, forbedret ytringsklima og styrket ytringseffektivitet.
Kanskje aller viktigst med god lytting: bedre psykisk helse og sterkere relasjoner både internt og eksternt.