Livet i skolen 2
grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap : lærerprofesjonalitet
Livet i skolen
- Format: Pocket
- Antall sider: 321
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Fagbokforlaget Akademisk
- Nivå: Voksen
- Serienavn: Livet i skolen
- EAN: 9788245013931
- Kom i salg: 24. apr. 2013
- Utgivelsesår: 2013
- Bidragsyter: Lillejord, Sølvi (for) ; Manger, Terje (for) ; Nordahl, Thomas (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Pedagogikk
639,-
Livet i skolen 2 er den andre av to grunnbøker i faget pedagogikk og elevkunnskap. I den første boken, Livet i skolen 1, gir forfatterne en innføring i sentrale teorier om læring, undervisning, mestring og utvikling. I denne andre boken er de i tillegg spesielt opptatt av hvordan læreren kan utvikle seg gjennom egen yrkesutøvelse. Livet i skolen 2 fokuserer derfor spesielt på profesjonsperspektivet i faget. Den grunnleggende ideen for bokverket er at faget pedagogikk og elevkunnskap både skal være praksisnært og forskningsbasert. Samlet sett gir bøkene et grunnlag for en bred forståelse av hvordan lærere best kan legge til rette for elevers læring, og hvordan de skal møte elevers sosiale problemer og andre forhold som hemmer læring. Ikke minst skal faget danne grunnlaget for lærernes evne til å lede elevens læringsprosesser og forstå betydningen av samarbeid både innad i skolen og med alle skolens partnere. Sølvi Lillejord er dr.philos. og professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo. Terje Manger er dr.philos. og professor i pedagogisk psykologi ved Universitetet i Bergen. Thomas Nordahl er dr.polit. og professor i pedagogikk ved Høgskolen i Hedmark. OM LIVET I SKOLEN Livet i skolen 1 og 2 er et grunnleggende læreverk i pedagogikk og elevkunnskap. Bøkene gir en lærerfaglig plattform gjennom oppdatert praksiskunnskap om skolen og aktuell forskningsbasert kunnskap. Til sammen gir bøkene økt forståelse av forholdet mellom kunnskap og læring. Læring er betinget av en rekke faktorer. Profesjonelle lærere må ha sin oppmerksomhet på samhandlingen mellom lærer og elev, på kollegasamarbeid og på vedvarende læring og utvikling i skolen som organisasjon. Derfor må lærere både ha kunnskap om individet og forståelse for hvordan individet samhandler med sine omgivelser, for eksempel familien, vennekretsen og det moderne storsamfunnet. Med slik kunnskap kan læreren undervise og følge opp elevene på en god måte. Livet i skolen 1 presenterer nyere forskning og sentrale teoretiske perspektiver knyttet til betingelser for læring. Livet i skolen 2 presenterer sentrale temaer knyttet til utvikling av lærerprofesjonen og betydningen av sosial læring med relevans for daglig pedagogisk praksis. Livet i skolen 1 og 2 er primært rettet mot studenter i lærerutdanning ved universitet og høgskole. Bøkene vil også være nyttige for yrkesaktive lærere og andre studenter og yrkesgrupper som er engasjert i barn og unges utvikling, læring og mestring.