Nettbutikk for bedrifter og skoler

Liker - liker ikke

sosiale medier, samfunnsengasjement og offentlighet

Liker - liker ikke
Liker - liker ikke
  • Forfattere: Bernard Enjolras , Rune Karlsen , Kari Steen-Johnsen , Dag Wollebæk
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 230
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788202381929
  • Kom i salg: 11. feb. 2013
  • Utgivelsesår: 2013
  • Bidragsyter: Enjolras, Bernard (for) ; Karlsen, Rune (for) ; Steen-Johnsen, Kari (for) ; Wollebæk, Dag (for)
  • Utgave nr.: 3
  • Emnekategori: Sosiologi
Se flere produktegenskaper
559,-

Kjøp på nett

Utsolgt på nettlager
Hvordan påvirker sosiale medier samfunnsengasjement, demokratisk deltakelse og offentlighet? Bidrar sosiale medier til å styrke eller svekke mobiliseringen rundt samfunnspolitiske spørsmål? Hvordan endrer sosiale medier den offentlige samtalen?
Liker – liker ikke bygger på omfattende undersøkelser av nordmenns bruk av sosiale medier. Den går inn i en rekke sentrale debatter knyttet til sosiale medier, blant annet om digitale skiller, slacktivisme, ekkokamre, ekstremisme og cyberbalkanisering, og inneholder flere overraskelser:
En person som «liker» en protestgruppe på Facebook har omtrent like stor sannsynlighet for å bli rekruttert til en demonstrasjon som et medlem av en frivillig organisasjon. En av tre nordmenn deltar i politiske debatter på nettet, og disse har omtrent det samme synet på innvandringspolitikk, økonomisk politikk, miljøpolitikk og en rekke andre spørsmål som nordmenn flest. Leserne av innvandringskritiske blogger leser i de fleste tilfeller også blogger skrevet av innvandringsliberalere, og leserne av høyreorienterte blogger leser oftest også venstreorienterte blogger. Boka nyanserer utopiene og dystopiene som ofte knyttes til sosiale medier. Den drøfter kritisk konsekvensene for offentlighet, forskyvninger mellom offentlig og privat, personvern og ytringsfrihet og gir nye teoretiske perspektiver for å forstå disse endringene. Boka passer for studenter innen medie- og samfunnsfag og er nødvendig lesning for alle som vil forstå hva sosiale medier gjør med samfunnet vårt.