Lehmannsbrygga
bryggen over alle brygger,båter, bilder, busser og boliger
- Format: Pocket
- Antall sider: 144
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Ford Forlag
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788293512110
- Kom i salg: 20. nov. 2019
- Utgivelsesår: 2019
- Bidragsyter: Baden, Torkil (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Lokalhistorie
Tilbudspris
228,-
Ordinær pris
250,-
Lehmannsbryggas historie er full av driftige folk, først en smed fra Polen. Så kom en ung dampskipsekspeditør som reddet Henrik Ibsen fra bølgene og bygget ny brygge. Malere foreviget loser og nakenmodeller, besteborgere og skjeve hus. En piratsjåfør bygget opp landets største busselskap. En eiendomskonge satset på strandsonen. Politikere ombestemte seg. Engasjerte borgere ville ha en trivelig by.
Torkil Baden (f. 1944) er musikkjournalist, kritiker, førstelektor, kirkemusiker og forfatter. Han har utgitt fem bøker om musikk og kunst og en kriminalroman om Oscarsborg, «Dødsborgen». Denne nye samlete framstilling av Lehmannsbryggas frodige historie settes i sammenheng med kyst-Norges situasjon og konflikter i strandsonen.
Boken skildrer også kunsten rundt brygga, fra Hans Gude frem til Dusteforbundets Fredrik Stabel. Christian Krohg kalte Lehmannsbrygga «centrumets centrum, bryggen over alle brygger». Forfatteren spør om de nye boligene etter hvert vil oppleves som en del av Drøbaks arkitektoniske mangfoldighet. Kan denne «bridge over troubled water» fylles med nytt innhold og virkeliggjøre protestmottoet «La brygga leve!»?
Torkil Baden (f. 1944) er musikkjournalist, kritiker, førstelektor, kirkemusiker og forfatter. Han har utgitt fem bøker om musikk og kunst og en kriminalroman om Oscarsborg, «Dødsborgen». Denne nye samlete framstilling av Lehmannsbryggas frodige historie settes i sammenheng med kyst-Norges situasjon og konflikter i strandsonen.
Boken skildrer også kunsten rundt brygga, fra Hans Gude frem til Dusteforbundets Fredrik Stabel. Christian Krohg kalte Lehmannsbrygga «centrumets centrum, bryggen over alle brygger». Forfatteren spør om de nye boligene etter hvert vil oppleves som en del av Drøbaks arkitektoniske mangfoldighet. Kan denne «bridge over troubled water» fylles med nytt innhold og virkeliggjøre protestmottoet «La brygga leve!»?