Ledelse i og av flerkulturelle skoler
- Format: Pocket
- Antall sider: 241
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215020037
- Kom i salg: 24. mai 2017
- Utgivelsesår: 2017
- Bidragsyter: Vedøy, Gunn (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Utdanningsadministrasjon og -organisering
419,-
- Hvordan håndteres det økte mangfoldet i norsk skole?
- Hvilke verdier legges til grunn for valg og prioriteringer?
- Hvordan lede i en flerkulturell skole der alle skal leve og lære sammen?
Norske skoler blir stadig mer mangfoldige og flerkulturelle. Dette mangfoldet møtes på forskjellige måter. I denne boka diskuteres ulike sider ved ledelse i og av skolen. Gjennom tolv kapitler forstås mangfoldet teoretisk, konkrete situasjoner fra skolehverdagen diskuteres, og ledelse av flerkulturelle skoler settes inn i en samfunnsmessig kontekst.
Boka er primært skrevet innenfor fagfeltet utdanningsledelse, og er ellers beregnet på lesere som er interessert i temaene styring og ledelse av en flerkulturell skole. Dette kan være studenter i utdanningsledelse, skoleledere, politikere eller ansatte i utdanningsforvaltningen. Boka kan også være relevant for fagfeltet flerkulturell pedagogikk, og for de som er opptatt av det flerkulturelle Norge.
- Hvilke verdier legges til grunn for valg og prioriteringer?
- Hvordan lede i en flerkulturell skole der alle skal leve og lære sammen?
Norske skoler blir stadig mer mangfoldige og flerkulturelle. Dette mangfoldet møtes på forskjellige måter. I denne boka diskuteres ulike sider ved ledelse i og av skolen. Gjennom tolv kapitler forstås mangfoldet teoretisk, konkrete situasjoner fra skolehverdagen diskuteres, og ledelse av flerkulturelle skoler settes inn i en samfunnsmessig kontekst.
Boka er primært skrevet innenfor fagfeltet utdanningsledelse, og er ellers beregnet på lesere som er interessert i temaene styring og ledelse av en flerkulturell skole. Dette kan være studenter i utdanningsledelse, skoleledere, politikere eller ansatte i utdanningsforvaltningen. Boka kan også være relevant for fagfeltet flerkulturell pedagogikk, og for de som er opptatt av det flerkulturelle Norge.