Lærerstudenten i møtet mellom teori og praksis
- Format: Pocket
- Antall sider: 232
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215022840
- Kom i salg: 10. sep. 2014
- Utgivelsesår: 2014
- Bidragsyter: Klemp, Torunn (for) ; Nilssen, Vivi (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Lærerutdanning
499,-
Hvordan opplever lærerstudentene selv møtet mellom teori og praksis i lærerutdanninga?
Lærerstudentene utvikler og tilegner seg ulike typer kunnskap: forskningsbasert kunnskap, praksisfeltets erfaringskunnskap og kunnskap basert på egne erfaringer. Aktiviteter på to læringsarenaer skal gjensidig utfordre, støtte, styrke og utdype hverandre.
- Hvordan skal samspillet mellom teori og praksis være, skal teorien belyse praksis, eller er det omvendt?
- Hvordan opplever lærerstudentene prosessene de tar del i?
- Hva vil det egentlig si å reflektere over egne erfaringer?
- Hva fremmer lærerstudentenes læring?
Dette er noen av spørsmålene som blir diskutert og belyst i boka. Målet er å bidra til økt kunnskap om hvordan lærerstudentene tar ansvar for egen læringsprosess. Leseren får innblikk i lærerstudentenes egne tanker og tilnærmingsmåter på veien mot en profesjonell lærerrolle.
Boka er først og fremst skrevet for lærerutdannere på begge læringsarenaer: praksislærere, rektorer og andre ansatte i praksisskoler, og faglærere. Spesielt nyttig vil boka være for lærere som skal utdanne seg til praksislærere. Lærerstudentene selv vil også ha stor nytte av boka.
Både Vivi Nilssen og Torunn Klemp er førsteamanuenser i pedagogikk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for lærer- og tolkeutdanning.
Lærerstudentene utvikler og tilegner seg ulike typer kunnskap: forskningsbasert kunnskap, praksisfeltets erfaringskunnskap og kunnskap basert på egne erfaringer. Aktiviteter på to læringsarenaer skal gjensidig utfordre, støtte, styrke og utdype hverandre.
- Hvordan skal samspillet mellom teori og praksis være, skal teorien belyse praksis, eller er det omvendt?
- Hvordan opplever lærerstudentene prosessene de tar del i?
- Hva vil det egentlig si å reflektere over egne erfaringer?
- Hva fremmer lærerstudentenes læring?
Dette er noen av spørsmålene som blir diskutert og belyst i boka. Målet er å bidra til økt kunnskap om hvordan lærerstudentene tar ansvar for egen læringsprosess. Leseren får innblikk i lærerstudentenes egne tanker og tilnærmingsmåter på veien mot en profesjonell lærerrolle.
Boka er først og fremst skrevet for lærerutdannere på begge læringsarenaer: praksislærere, rektorer og andre ansatte i praksisskoler, og faglærere. Spesielt nyttig vil boka være for lærere som skal utdanne seg til praksislærere. Lærerstudentene selv vil også ha stor nytte av boka.
Både Vivi Nilssen og Torunn Klemp er førsteamanuenser i pedagogikk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for lærer- og tolkeutdanning.