Nettbutikk for bedrifter og skoler

Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser

Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser
Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser
  • Forfattere: Liv Torunn Grindheim , Thorolf Krüger , Petter Erik Leirhaug , Dordy Wilson
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 235
  • Språk: Nynorsk
  • Forlag/Utgiver: Vigmostad & Bjørke AS
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788245017625
  • Kom i salg: 3. aug. 2016
  • Utgivelsesår: 2016
  • Bidragsyter: Grindheim, Liv Torunn (for) ; Krüger, Thorolf (for) ; Leirhaug, Petter Erik (for) ; Wilson, Dordy (for)
  • Utgave nr.: 1
  • Emnekategori: Lærerutdanning
Se flere produktegenskaper
449,-

Kjøp på nett

Utsolgt på nettlager
Lærerprofesjonene er i endring og utvikling. Nye forventninger til dokumentert praksis og økte læringsresultater, samt stadige strukturendringer, er blitt en del av alle læreres hverdag. Artiklene i antologien bidrar med forskningsbasert kunnskap om lærererfaringer og profesjonalitet i ulike utdanningspraksiser. Et felles utgangspunkt i artiklene er at lærerprofesjonalitet ikke er noe lærere besitter i kraft av sin rolle eller utdanning, men et begep som forvaltes og reforhandles i og gjennom praksis. Antologien er organisert i tre deler. Første del utforsker utviklingstrekk og endringer i barnehagesektoren og hvordan det får konsekvenser for både profesjonsforståelse og utøvelse. Andre del viser hvordan nye regler for individuell vurdering i skoleverket utfordrer lærerprofesjonaliteten og kan endre vilkårene for profesjonsutøvelse. I tredje del brukes begreper som kunnskap, omsorg og makt til å tematisere hvordan faglitterære tekster, lærere som utsettes for vold fra elevene sine, og større samfunns- og organisasjonsendringer, på mer eller mindre synlige måter, kan påvirke læreres profesjonsutøvelse og opplevelse av profesjonstilhørighet. Alle bidragsyterne til Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser var tidligere knyttet til kull 2 ved NAFOL (Nasjonal forskerskole for lærerutdanning). Antologien henvender seg til forskere, lærerutdannere og studenter på bachelor-, master- og Ph.D.-nivå. Liv Torunn Grindheim er førsteamanuensis i pedagogikk i barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen i Bergen. Torolf Krüger er professor i utdanningsvitenskap ved avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Bergen. Petter Erik Leirhaug er høgskolelektor i friluftsliv, idrett og kroppsøving ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Dordy Wilson er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskolen i Hedmark, avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap.