Nettbutikk for bedrifter og skoler

Læreres profesjonsutøvelse i en utdanningspolitisk brytningstid

Pocket
Bokmål
Læreres profesjonsutøvelse i en utdanningspolitisk brytningstid
Læreres profesjonsutøvelse i en utdanningspolitisk brytningstid
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 274
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Gyldendal Norsk Forlag AS
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788205525214
  • Kom i salg: 24. juni 2021
  • Utgivelsesår: 2021
  • Tittel på originalspråk: Læreres profesjonsutøvelse i en utdanningspolitisk brytningstid
  • Bidragsyter: Myhre, Hege (red) ; Nygård, Mette (red) ; Vestheim, Ole Petter (red)
  • Utgave nr.: 1
  • Emnekategori: Undervisningspersonell
Se flere produktegenskaper
459,-

Kjøp på nett

Siden slutten av 1980-tallet har vi vært igjennom en periode der de politiske visjonene for norsk skole og barnehage har gått i retning av en større grad av kontroll over skolens og barnehagens innhold og praksis, og ansvarliggjøring av lærere på ulike nivåer i utdanningssystemet.
I denne vitenskapelige antologien belyses utdanningspolitikk og vilkår for profesjonsutøvelse i skole og barnehage i en tid der vi ser brytninger både mellom ulike prinsipper for styring i utdanningsfeltet, brytninger mellom ulike syn på utdanningens formål og hva slags syn på kunnskap, læring og danning som skal være gjeldende.
Kapitlene i antologien er sentrert rundt hvilke implikasjoner endringer på makronivå kan ha for læreres profesjonsutøvelse i barnehagen, grunnskolen og i videregående skolen. Det rettes kritiske og analytiske blikk mot vilkår for profesjonsutøvelse. I antologien drøftes kompleksiteten som råder i utdanningspolitikken, samt den dynamikken som skapes i møtet mellom politisk styring og pedagogisk praksis, samt hvordan profesjonsutøvelse konstrueres i dette spenningsfeltet.
Boken henvender seg til studenter på lærer- og barnehagelærerutdanning, og lærere og ledere i barnehage og skole som er interessert i å utvide sin forståelse for styringssystemer og rammer rundt profesjonsutøvelse. Boken viser også til forskningsresultater som er av interesse for barnehage- og lærerutdannere og forskere innen utdanningsfeltet.