Lærebok i barne- og ungdomspsykiatri
- Format: Innbundet
- Antall sider: 414
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215048451
- Kom i salg: 12. jan. 2022
- Utgivelsesår: 2022
- Bidragsyter: Garløv, Ida (for) ; Grøholt, Berit (for) ; Ramleth, Ruth-Kari (for) ; Weidle, Bernhard (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Pediatri, Psykiatri
679,-
Tidligere utgaver hadde tittelen Lærebok i barnepsykiatri, og denne revisjonen har den samme oppbyggingen.
I første del gir forfatterne en oversikt over fagets teoretiske grunnlag før de i del 2 med utgangspunkt i en beskrivelse av de kliniske tilstandene gjennomgår forekomst, årsaksforhold, klinisk bilde med forløp, diagnostisering og behandling for hver enkelt tilstand.
I denne utgaven beskrives det reviderte diagnosesystemet ICD-11. I del 3 gjennomgår forfatterne allmenne risikofaktorer og spesielle sårbare grupper, mens de i del 4 presenterer generelle prinsipper for utredning og behandling og beskriver oppbyggingen av tjenestetilbudet i Norge.
Oppbygningen av boken er styrt av to hensyn. Det første er å gi leseren en helhetlig innføring i barne- og ungdomspsykiatri. Det andre er ønsket om at boken skal tjene som et oppslagsverk. Forfatterne henvender seg først og fremst til studenter i grunn- og videreutdanninger innenfor helsefag, pedagogikk, sosialfagene, medisin og psykologi.
«Jeg anbefaler denne boken på det varmeste, og oppfordrer sterkt til å lese alle kapitler [...]
Bjørg Rosland, Tidsskrift for Den norske legeforening
I første del gir forfatterne en oversikt over fagets teoretiske grunnlag før de i del 2 med utgangspunkt i en beskrivelse av de kliniske tilstandene gjennomgår forekomst, årsaksforhold, klinisk bilde med forløp, diagnostisering og behandling for hver enkelt tilstand.
I denne utgaven beskrives det reviderte diagnosesystemet ICD-11. I del 3 gjennomgår forfatterne allmenne risikofaktorer og spesielle sårbare grupper, mens de i del 4 presenterer generelle prinsipper for utredning og behandling og beskriver oppbyggingen av tjenestetilbudet i Norge.
Oppbygningen av boken er styrt av to hensyn. Det første er å gi leseren en helhetlig innføring i barne- og ungdomspsykiatri. Det andre er ønsket om at boken skal tjene som et oppslagsverk. Forfatterne henvender seg først og fremst til studenter i grunn- og videreutdanninger innenfor helsefag, pedagogikk, sosialfagene, medisin og psykologi.
«Jeg anbefaler denne boken på det varmeste, og oppfordrer sterkt til å lese alle kapitler [...]
Bjørg Rosland, Tidsskrift for Den norske legeforening