Kvalitetslæring i høgere utdanning
innføring i problem- og praksisbasert didaktikk
- Format: Pocket
- Antall sider: 368
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215005577
- Utgivelsesår: 2005
- Bidragsyter: Pettersen, Roar C. (for)
- Utgave nr.: 2
- Emnekategori: Undervisningsmetodikk og utdanningspolitikk
489,-
Læring er kontekstavhengig, og kvalitetslæring utvikles best når studentene deltar aktivt i gode undervisningsprogrammer og utfordrende læringsmiljøer. Studentaktive metoder, studentsentrerte læreplaner og eksamensformer, samt studentevaluering av undervisningen er nøkkelmomenter i Kvalitetsreformens pedagogiske budskap.
Boken gir en grundig innføring i disse forholdene og drøfter ulike metoder og strategier i lys av nyere læringsforskning og didaktisk teori, med særlig vekt på problembasert læring, casemetodikk og prosjektorganisert undervisning. Forfatteren legger vekt på å vise hvordan problem- og praksisbaserte modeller bygger på og integrerer så vel nyere som velprøvde lærings- og undervisningsprinsipper. Det fokuseres på pedagogiske perspektiver, prinsipper og strategier som bidrar til en undervisningspraksis som stimulerer og støtter studenters og elevers læreprosesser i retning av kvalitetslæring.
Kvalitetslæring er skrevet både som en innføringsbok og som en bruksbok, en praktisk veileder i undervisningsarbeidet. Boka er i utgangspunktet skrevet for lærere i høgere utdanning, men den er like aktuell for lærere som underviser ungdom, og for voksne i andre sammenhenger, for eksempel i videregående skole. Som innføringsbok henvender Kvalitetslæring seg også til lærerstudenter og pedagogikkstudenter på bachelor- og masternivå og til andre som kvalifiserer seg til pedagogisk arbeid i vid forstand.
Roar C. Pettersen er førstelektor i høgskolepedagogikk ved Høgskolen i Østfold, Avdeling for helse- og sosialfag. Han er også knyttet til høgskolens Program for undervisning, læring og studiekvalitet (PULS).
Boken gir en grundig innføring i disse forholdene og drøfter ulike metoder og strategier i lys av nyere læringsforskning og didaktisk teori, med særlig vekt på problembasert læring, casemetodikk og prosjektorganisert undervisning. Forfatteren legger vekt på å vise hvordan problem- og praksisbaserte modeller bygger på og integrerer så vel nyere som velprøvde lærings- og undervisningsprinsipper. Det fokuseres på pedagogiske perspektiver, prinsipper og strategier som bidrar til en undervisningspraksis som stimulerer og støtter studenters og elevers læreprosesser i retning av kvalitetslæring.
Kvalitetslæring er skrevet både som en innføringsbok og som en bruksbok, en praktisk veileder i undervisningsarbeidet. Boka er i utgangspunktet skrevet for lærere i høgere utdanning, men den er like aktuell for lærere som underviser ungdom, og for voksne i andre sammenhenger, for eksempel i videregående skole. Som innføringsbok henvender Kvalitetslæring seg også til lærerstudenter og pedagogikkstudenter på bachelor- og masternivå og til andre som kvalifiserer seg til pedagogisk arbeid i vid forstand.
Roar C. Pettersen er førstelektor i høgskolepedagogikk ved Høgskolen i Østfold, Avdeling for helse- og sosialfag. Han er også knyttet til høgskolens Program for undervisning, læring og studiekvalitet (PULS).