Kvalitet og kvalitetsopplevelse
en bok om kvalitet i arbeid med mennesker
- Format: Pocket
- Antall sider: 116
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Fagbokforlaget Akademisk
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788245010916
- Kom i salg: 17. mai 2011
- Utgivelsesår: 2011
- Bidragsyter: Aasland, Dag G. (for) ; Eide, Solveig Botnen (for) ; Grelland, Hans Herlof (for) ; Kristiansen, Aslaug (for) ; Sævareid, Hans Inge (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Medisin og sykepleie
289,-
Hva er kvalitet? Kvalitetssikring berører alle arbeidsplasser. Metoder som har sin opprinnelse i industriproduksjonen, blir forsøkt overført og tilpasset til arbeid med mennesker. Hvilke begrensninger ligger det i et slikt teknisk og logisk språk, og hvilke maktrelasjoner kan et slikt språk understøtte? Hva menes egentlig med kvalitet i arbeid med mennesker? Hva kan en leders bidrag til kvalitet være i en kunnskapsbasert virksomhet, hvor de som utfører arbeidet, ofte har større forutsetninger for å vurdere kvaliteten enn lederne? Kan det tenkes en annen form for kvalitetssikring, som bygger på mellommenneskelig etikk? Dette er spørsmål som blir diskutert i denne boka, som er skrevet av fem kolleger ved Universitetet i Agder. De har forskjellig faglig tilhørighet, men en felles interesse for etikken som danner grunnlaget i all yrkesutøvelse. Forfatterne har også gitt ut på Fagbokforlaget: Fordi vi er mennesker, 2003 Fordi vi er mennesker, 2. utgave, 2011 Boka er svært velkommen og spekket av interessante perspektiver på kvalitet i en tid da det profesjonelle arbeidet (ikke bare i helsevesenet) blir mer og mer juridifisert og standardisert, i regimer som er opptatt av og vektlegger økonomi og effektivitet, og hvor den subjektive opplevelsen av kvalitet, synes å bli mindre vektlagt. Boka anbefales til alle som arbeider med mennesker! Agderposten 12.07.2011