Nettbutikk for bedrifter og skoler

Kvalitet, kapasitet og relevans

utviklingstrekk i norsk høyere utdanning

Kvalitet, kapasitet og relevans
Kvalitet, kapasitet og relevans Kvalitet, kapasitet og relevans
  • Forfattere: Nicoline Frølich , Elisabeth Hovdhaugen , Lars Inge Terum
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 342
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788202450502
  • Kom i salg: 20. okt. 2014
  • Utgivelsesår: 2014
  • Bidragsyter: Frølich, Nicoline (for) ; Hovdhaugen, Elisabeth (for) ; Terum, Lars Inge (for)
  • Utgave nr.: 1
  • Emnekategori: Høyere utdanning
Se flere produktegenskaper
679,-

Kjøp på nett

Hva er kvalitet i høyere utdanning?



Kvalitet i høyere utdanning kan ses som et tilbud man ikke kan si nei til, samtidig som det også er noe vi ofte tar for gitt. Artiklene i boken Kvalitet, kapasitet og relevans diskuterer hvordan kvalitet skal defineres og hva som er gode mål på at utdanningssystemet har god kvalitet.



Kvalitet, kapasitet og relevans er kritiske hensyn i UH-sektoren, både i politikken for høyere utdanning og i styring og ledelse av utdanningene. Selv om dette hver for seg er sentrale hensyn, kan de også framtre som konkurrerende målsettinger. Økt vekt på kvalitet kan komme i konflikt med kapasitet, samtidig som det kan være ulike oppfatninger om hva som er et uttrykk for kvalitet og relevans i utdanningssystemet.





I boken diskuteres blant annet følgende spørsmål:

Hvordan skal kvalitet defineres?
Hva er gode mål på kvalitet?
Hvilket utdanningstilbud skal vi ha i Norge, og hvordan skal det være lokalisert?
Hvordan kan man sikre relevans mellom høyere utdanning og samfunnsmessige utfordringer og behov?

Spørsmålene som tas opp i boken er ikke bare sentrale for studenter og de som underviser i høyere utdanning, men også for de som tar imot og sysselsetter de nyutdannede kandidatene og for tilgangen på og kvaliteten på tjenestene i samfunnet.