Nettbutikk for bedrifter og skoler

Kvalitativ metode

en innføring med fokus på fenomenologi, etnografi og kasusstudier

Pocket
Bokmål
Kvalitativ metode
Kvalitativ metode
  • Forfatter: May Britt Postholm
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 242
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Aschehoug
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788215016948
  • Kom i salg: 29. jan. 2010
  • Utgivelsesår: 2010
  • Bidragsyter: Postholm, May Britt (for)
  • Utgave nr.: 5
  • Emnekategori: Samfunn og samfunnsvitenskap
Se flere produktegenskaper
569,-

Kjøp på nett

For alle studenter på høgskoler og universiteter som skal lære om kvalitativ metode. Ny utgave oppdatert på etiske perspektiver i forskning.
Mennesker lever og handler i komplekse sosiale fellesskap. Ved første møte med forskningsfeltet kan det være vanskelig å se hva som egentlig foregår. Ved hjelp av forskningsmetoder får forskerblikket det fokus som løfter fram handlinger og hendelser slik at vi kan forstå dem. Kvalitativ metode er en måte å studere menneskelige prosesser på.

Kvalitativ metode er både en teoretisk og praktisk bok. Her presenteres tre kvalitative tilnærminger som er mye brukt: fenomenologi, etnografi og kasusstudier. Boken introduserer det teoretiske grunnlaget for disse metodene og viser gjennom fruktbare eksempler hvordan forskningen kan gjennomføres i praksis: Hvordan data samles inn og analyseres og hvilke etiske problemstillinger forskeren kan støte på. Leserne finner konkrete og gode råd til hvordan intervju og observasjon kan gjennomføres og til hvordan en kvalitativ studie kan kvalitetssikres og presenteres skriftlig.

Eksemplene er hentet fra klasseromsforskning, men forskere på andre felt vil ha like stort utbytte av boken.

Kvalitativ metode er skrevet både for de ferske høgskole- og universitetsstudentene som skal introduseres for kvalitativ metode, og for mastergrad- og phd-studentene som skal i gang med sine første større forskningsprosjekter.

Boken har bidrag fra tidligere universitetslektor Tove Pettersson og førsteamanuensis Soilikki Vettenranta, ved Pedagogisk institutt, NTNU.