Kunst som deling, delingens kunst
- Format: Pocket
- Antall sider: 259
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Fagbokforlaget Akademisk
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788245033656
- Kom i salg: 12. mai 2020
- Utgivelsesår: 2020
- Bidragsyter: Jonvik, Merete (for) ; Røssaak, Eivind (for) ; Stien, Hanne Hammer (for) ; Sunnanå, Arnhild (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Kunst og kultur: generelle emner
539,-
Kunst som deling, delingens kunst drøfter nye tendenser og samarbeidsformer i det visuelle samtidskunstfeltet i Norge. Forfatterne analyserer et utvalg kunstneriske produksjons- og formidlingspraksiser, nettverk og samarbeid som har gjort seg gjeldende etter 2010.
Horisontalitet, glokalisering, digitalisering, «instagrammatikk» og flerstemmighet er sentrale stikkord i analysene.
I boken omtales spesielt de kunstneriske praksisene til Frida Orupabo, Constance Tenvik, Joar Nango, Line Anda Dalmar og Maria Pasenau, i tillegg til nye former for samarbeid og nettverk i to geografiske nedslagsfelt, henholdsvis på kunstscenene i Stavanger, og i Nord-Norge, Sápmi, og på Svalbard.
Forfatterne ser nærmere på triennalen Bergen Assembly, på videobloggen KUNZT, og på kunsthendelser som fant sted ved Kurant visningssted i Tromsø i 2016 der formidling av og språk for kunst stod sentralt. Som eksempel på en samtidig kuratorpraksis drøftes storsatsingen «Munchmuseet i bevegelse» og Natalie Tominga Hope O'Donnells praksis knyttet til denne.
Boken bygger på et forskningsprosjekt initiert og finansiert av Norsk kulturråd.
Horisontalitet, glokalisering, digitalisering, «instagrammatikk» og flerstemmighet er sentrale stikkord i analysene.
I boken omtales spesielt de kunstneriske praksisene til Frida Orupabo, Constance Tenvik, Joar Nango, Line Anda Dalmar og Maria Pasenau, i tillegg til nye former for samarbeid og nettverk i to geografiske nedslagsfelt, henholdsvis på kunstscenene i Stavanger, og i Nord-Norge, Sápmi, og på Svalbard.
Forfatterne ser nærmere på triennalen Bergen Assembly, på videobloggen KUNZT, og på kunsthendelser som fant sted ved Kurant visningssted i Tromsø i 2016 der formidling av og språk for kunst stod sentralt. Som eksempel på en samtidig kuratorpraksis drøftes storsatsingen «Munchmuseet i bevegelse» og Natalie Tominga Hope O'Donnells praksis knyttet til denne.
Boken bygger på et forskningsprosjekt initiert og finansiert av Norsk kulturråd.